محمد حسین باقری روز دوشنبه به ایرنا گفت: تاکنون 130 مصوبه برای مدیریت برداشت آب بخش کشاورزی شهرستان مصوب شده است.
وی با اشاره به موفقیت طرح خاموشی یک ماهه در سال 95 دراین شهرستان افزود: طرح خاموشی یکی از اقدامات ارزنده شورای حفاظت منابع آب بود و با توجه به اجرای کامل و دقیق آن، خوشبختانه شهرستان ابرکوه یکی از بهترین عملکردها را در زمینه اجرای طرح داشته است.
باقری ادامه داد: با توجه به اینکه از گذشته بیش از 50 چاه پیزومتر در سطح شهرستان برای اندازه گیری و پایش سطح آب زیرزمینی وجود دارد تلاش شده تا اقدامات صورت گرفته بر مبنای تاثیر آن بر روی سطح آب زیرزمینی و همچنین تغییرات کیفیت و شوری آب ارزیابی شود .
رئیس اداره منابع آب ابرکوه بااشاره به فعالیت های انجام شده در مدیریت برداشت آب تصریح کرد: تاثیر پنج ماهه خاموشی چاههای کشاورزی در کنترل افت سطح آب زیرزمینی در حالی گزارش شده است که برغم کاهش قابل توجه نزولات جوی سال گذشته در ابرکوه و بالا دست آن ، چنین تاثیری در طول سه دهه اخیر کم نظیر بوده است.
وی با اشاره به اثرات مثبت طرح تحویل حجمی آب نیز افزود: دشت چاهگیر شهرستان ابرکوه با مشکل شوری بالای چاههای کشاورزی در اثر برداشت بی اندازه آب شیرین و هجوم آب شور کویر مواجه شده است .
این مسئول به اجرای تلفیقی طرح خاموشی یک ماهه و همچنین طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان که در سال 1395 به صورت پایلوت صورت گرفت اشاره و افزود: در دشت مذکور توقف روند مخرب تغییرات کیفی و همچنین کاهش قابل توجه شوری آب چند ماهه چاههای کشاورزی از دیگر نقاط قوت اجرای طرح های حفاظتی سال قبل بوده است.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه با اشاره به روندطرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: این اداره ملزم شده است تا پایان برنامه ششم توسعه افت سطح آب زیرزمینی دشت ابرکوه را متوقف تا طی یک برنامه 20 ساله منابع آب این دشت احیاء شود.
منابع آبی 15هزار هکتاراززمین های کشاورزی ابرکوه به وسیله بیش از 648حلقه چاه کشاورزی و11رشته قنات تامین می شود.
سالانه بیش از190هزارتن محصول کشاورزی در منطقه برداشت می شود و این شهرستان یکی از مناطق عمده کشاورزی استان بشمار می رود.
مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
انتشار: 7540/ 6197 خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.