فاطمه دانش یزدی افزود: شهر یزد پس از فراز و نشیب های زیاد با تلاش مدیران سازمان میراث فرهنگی در دوره های مختلف، کارشناسان و سایر دستگاه های مرتبط با موضوع به ثبت جهانی رسید و این افتخار برای یزد و ایران در جهان ماندگار شد.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، وی ادامه داد: گذشتگان برای ما میراثی را به یادگار گذاشتند که امروز مورد تحسین همگان قرار دارد، این وظیفه ماست که در راستای حفظ، پویایی و رونق بخشیدن به آن اقدام کنیم و تاثیر گذار باشیم.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همه مسئولان و دستگاه های مختلف استان باید با در نظر گرفتن اسناد مربوط به پرونده ثبت جهانی در این حوزه با برنامه ریزی سهمی در شناساندن، رونق بخشی در مسیر توسعه پایدار با استفاده از توان برند شهر جهانی یزد داشته باشند.
این مسئول تصریح کرد: در مورد اقدامات ثبت، مطالعاتی توسط پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان انجام شد و مورد تایید سازمان های مربوط قرار گرفت که تکلیف متولیان امر را در زمینه های مختلف مشخص کرده است.
دانش یزدی افزود: کارگروه هایی هم با اعضا و اهداف مشخص تعریف شده است که باید ماموریت های خود را انجام دهند و هر دستگاه با در نظر داشتن و لحاظ کردن این برنامه ها در این طرح جامع مشارکت داشته باشند.
وی، بخشی نگری و اقدمات جزیره ای را از جمله آفت های سد راه این برنامه ها عنوان کرد و یادآور شد: هر چه مشارکت و همبستگی دستگاه های مربوط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی بیشتر باشد به طور حتم نتایج بهتر و تاثیرگذارتری حاصل می شود.
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر در فهرست جهانی به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
در 6 ماهه نخست سال 96، 51 هزار و 820 گردشگر خارجی به استان یزد سفر کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 47 هزار و 17 نفر مربوط به 6 ماهه نخست سال 95 است.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 6ماهه نخست سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532*2047* تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم * انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.