به گزارش ایرنا، محمد حسین ماجدی اردکانی روز دوشنبه در آیین گشایش کارگاه آموزشی نحوه مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی افزود: حوزه تدوین استاندارد یکی از راه هایی است که می توان با مردم هر جامعه ای ارتباط برقرار کرد و از جمله دلایلی که هنوز استاندارد در جامعه نهادینه نشده آن است که در این امر به خواست مصرف کننده توجه نشد.
وی افزود: دین و شرع اسلام بر اساس نظم ، قاعده و به عبارت دیگر بر پایه استاندارد بنا نهاده شده است به گونه ای که حتی عبادات ما هم از هماهنگی و یک برنامه منظم تبعیت می کند، بنابر این ضروری است اولویت اصلی تدوین استانداردها نیاز مردم باشد.
مدیرکل استاندارد یزد تأکید کرد : دانشگاهیان و کارشناسان متخصص درحوزه های اداری و صنعتی استان به عنوان نخبگان و خردمندان جامعه باید با حضور در میان اقشار مختلف جامعه و بررسی درخواست ها و نیازهای مردم و بر اساس امکانات و فناوری های موجود ، سرفصل تدوین استانداردها را تنظیم کنند.
در ادامه کارشناس هماهنگی تدوین استاندارد های بین المللی(ISO) سازمان ملی استاندارد ایران نیز گفت: استانداردهای بین المللی که در واقع مرجع بسیاری از تدوین استانداردهای ملی است ، مدرکی است که با توافق نظر و تصویب گروه های مربوط تمامی کشورهای عضو برای دست یابی به نظم بهینه در زمینه ای معین و با هدف ارتقای منافع جامعه برمبنای نتایج تثبیت شده علمی، فناوری و تجربه تهیه می شود.
سیده لیلا نصیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان های بین المللی استاندارد سازی است ، افزود: عضویت در این سازمان ها ،این حق را به کشورها می دهد تا علاوه بر دسترسی به استانداردهای تدوین شده، از این استاندارد ها به عنوان مرجع استاندارد های ملی نیز استفاده کنند.
سازمان ملی استاندارد تاکنون در کشور حدود 28 هزار پروانه کاربرد علامت استاندارد برای 22 هزار واحد صنعتی زیرپوشش و در قالب هزار قلم کالا صادر کرده است، این میزان شامل کمتر از 25 درصد واحدهای صنعتی است.
در مجموع در استان یزد سه هزار و 700 واحد تولیدی فعال است و در سه سال گذشته برای 242 واحد تولیدی جدید پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شد و پروانه یکهزار و 888 واحد تولیدی نیز تمدید شده است.
در 6 ماهه اول امسال هم 49 خط تولید بی‌کیفیت استان یزد تعطیل شده و 50 کالای بدون استاندارد در بازار نیز جمع آوری شده است.
1968*2047* تنظیم کننده : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.