به گزارش ایرنا محمدصادق طهماسبی روز یکشنبه به مناسبت هفته پدافند غیر عامل در جمع خبرنگاران استان افزود:پس از تایید طرح یاد شده توسط سازمان پدافند غیرعامل، تهدیدهای استان استخراج، احصاء و نقش خطرپذیری استان با توجه با زیر ساخت های موجود تهیه می شود.
وی در مورد فعالیت‌های پدافند غیرعامل در حوزه آب استان گفت: پدافند آب بر اساس دانش بومی ایران قدیم به لحاظ اهمیت حفظ سلامت مردم مورد توجه است و یکی از راه‌های حصول اطمینان از سلامت آب در گذشته، وجود یک ارگانیسم زنده در آب مثل ماهی بود.
طهماسبی افزود:قرار بود از شیرهای هیدرولیکی حساس به سم استفاده شود اما این امر امکان‌پذیر نبود زیرا بیش از هفت هزار نوع سم، طراحی سنسورهای متعدد برای مقابله با حملات زیستی برای کنترل شبکه آب شهری بسیار هزینه‌بر است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد افزود: بدین ترتیب کارشناسان آب منطقه ای استان با استفاده از روش قدیمی ، طرح پایش لحظه ای آب برای سالم سازی منابع آب آشامیدنی استان با عنوان بیومانیتورینگ طراحی کردند.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح جریان آب شهر از آن و رصد سلامت آبزیان از طریق پرتوهای لیزر، شیرهای هیدرولیکی آب استان به هنگام حملات بیوتروریستی تحت کنترل قرار می گیرد.
طهماسبی در بخش دیگری از سخنان تغییر سبک زندگی مردم را یکی از عوامل بروز مگس مدیترانه ای برخی دیگر از آفات عنوان کرد و افزود: در گذشته، سرشاخه‌های درختان به عنوان سوخت برای تنورهای هیزمی استفاده می شد اما امروز این سرشاخه ها در باغ ‌ها باقی می ماند و محصولات کشاورزی را نابود می کنند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد در ادامه اظهار کرد: تردد روزانه 800 دستگاه کامیون حامل مواد شیمیایی و قابل انفجار در محور های استان یزد وجابجایی این مواد از طریق خطوط ریلی و جاده ای این استان ضرورت توجه به مباحث پدافندی را دوچندان کرده است.
وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل و فرهنگ سازی آن باید در قالب قرارگاه دفاع فرهنگی در استان مورد توجه ویژه قرار گیرد بر لزوم بازیابی هویت ایرانی اسلامی در بافت تاریخی و فرهنگی جهان شهر یزد تاکید کرد.
طهماسبی از نخبگان، دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان خواست با توجه به حوزه فعالیتهایشان و وجود تهدیدات و مخاطرات در زمینه های مختلف، اداره کل پدافند غیرعامل استان را در اجرای طرح های پژوهشی در حوزه دفاع غیرعامل یاری کنند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد در ادامه به برنامه های هفته پدافند غیر عامل در استان اشاره کرد و گفت: تشکیل جلسات پدافند غیر عامل ، برگزاری میزد گرد های علمی و رزمایش ستادی و میدانی از جمله این برنامه هاست.
وی خاطرنشان کرد: در این هفته در مجموع 30 عنوان برنامه در زمینه های مختلف برگزار می شود.
از 6 تا دوازدهم آبان‌ماه هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده و شعار این هفته 'پدافند غیرعامل حصول اطمینان از مصونیت و آمادگی کشور' است.
پدافند شیمیایی به مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه شیمیایی شامل رصد و پایش تهدیدات و حوادث شیمیایی، تشخیص اعلام وضعیت، محدودسازی حادثه گفته می شود.
2088/ 6197 خبرنگار:کبری دانشی دهج ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.