پدربزرگ و مادربزرگ ها نخستین سالمندان و ریش سفیدان هر خانواده ای هستند که وجودشان در بین خانواده ها موجب افزایش رحمت خداست و هر کس به آن‌ها احترام بیشتری بگذارد بیشتر مورد رحمت خدا قرار می گیرد.
تکریم سالمندان و احترام ویژه به آنان در آیات قرآن و احادیث ما مورد تاکید فراوان قرار گرفته و در آیه 23 سوره اسراء آمده : 'به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و با گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها سخن بگو.'
سالمندان امروز، جوانان سال های دور هستند که گرم و سرد روزگار چشیدند و اکنون سالمند شدند بنابراین وظیفه داریم که حرمتشان را حفظ کنیم و از تجارب و اندوخته های این قشر بهره ببریم.
تجربه های این قشر، بزرگ ترین گنجینه ای است که باید مورد استفاده همگان قرار گیرد زیرا سالمندی دنیای پر تجربه است و پند و نصیحیت آنها گران بهاست و شاعر هم در این زمینه می گوید :آنچه اندر آینه بیند جوان- پیر اندر خشت بیند بیش از آن.
نباید سالمندان را کنار گذاشت و احساس کرد که تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده، باید به این بیندیشیم که چگونه می توان از آنها مشورت گرفت و زمینه حضور این سرمایه اجتماعی را در جامعه فراهم کرد.
ایران به سمت پیر شدن و در مسیر گذار از جوانی به سوی سالمندی است و در دهه های آینده به علت تغییر ساختار سنی به سمت سالخوردگی نه تنها نظام بهداشت سلامت و تامین اجتماعی را با چالش مواجه خواهد کرد بلکه رشد بهره وری و رشد اقتصادی کشور را هم تحت الشعاع قرار می دهد.
افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعیت کل شده و این رشد فزاینده افراد مسن همچنان ادامه دارد.
از جمعیت 79 میلیون و 926 هزار نفری کشور، هفت میلیون و 414 هزار نفر معادل 9.3 درصد بالای 60 سال سن دارند که متخصصان علم جمعیت شناسی پیش بینی می کنند تا سال 2020 میلادی یعنی سه سال دیگر سالمندان به 10درصد جمعیت ایران و تا سال 2050- زمانی که 33 ساله های امروز پیر می شوند- به 30درصد جمعیت ایران می رسند یعنی از هر سه ایرانی یکی سالمند خواهد بود.
استان یزد هم از این قاعده مسثنی نیست جمعیت آن هم در حال پیرتر شدن است و جمعیت سالمند آن هم تا حدی بالاتر از میانگین کشوری است، تعداد سالمندان این خطه 100 تا 105 هزار نفر، معادل 9.5 درصد جمعیت یک میلیون و 138هزاری نفری است که این رقم در کشور، 9.3 درصد است.
بنا براین لزوم برنامه سیاست گزاری با محوریت سالمندان در دستور کار مسوولان باید قرار گیرد که در آینده سالمندان سالم داشته باشیم.
توجه به نیازهای بهداشت روانی و جسمانی سالمندان هم لازم و ضروری است زیرا رعایت نکات بهداشتی دوران سالمندی موجب می شود فرد سالهای پایانی عمر خویش را در نهایت آرامش و سلامت جسمی،روانی و اجتماعی سپری کند.
به نظر می رسد سالمندان علاوه بر حفظ و کرامت آن باید زمینه مفید بودن ان در جامعه فراهم شود تا به صورت داوطلبانه در زمینه مختلف اجتماعی و اقتصادی حضور یابند و منزوی نشوند.
در نهایت می توان گفت که استان یزد هم همچون کشور با معضلی به نام پیر شدن جمعیت مواجه است که برون رفت از آن نیازمند اتخاذ راهکارهای علمی و عملی است و فقط با زاد و ولد رفع نمی شود بلکه باید امید به زندگی را در آنها افزایش داد.
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای سن 60 سال جزو جمعیت سالمند محسوب می شوند که برابر این تعریف، افراد 60 تا 75 سال، سالمند جوان، 75 تا 85 سال، سالمند میان سال و بالای 85 سال، سالخورده یا پیر تلقی می شوند.
2088/ 6197 ناشر: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.