محمد حسین غنیمت روز دوشنبه به مناسبت آغاز هفته سالمندی ( 10 تا 16 مهر) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت سالمندان استان در حال افزایش است و این منطقه از لحاظ جمعیت سالمند در رتبه 13 کشور قرار دارد.
وی از گیلان و مازندران به عنوان استان هایی یاد کرد که بیشترین جمعیت سالمند را در کشور دارد، عنوان کرد: هرمزگان ، بوشهر و سیستان و بلوچستان از لحاظ جمعیتی از جمله استان های جوان ایران هستند .
وی اظهار کرد: در استان یزد چهار مرکز شبانه روزی سالمندان وجود دارد که به 480 نفر خدمات ارائه می کند.
معاون توانبخشی بهزیستی یزد تعداد مراکز روزانه سالمندی استان را 10 باب اعلام کرد و افزود: در این مراکز خدمات آموزشی ، توانبخشی و گفتار درمانی ارائه می شود و به طور متوسط روزانه 400 نفر خدمات دریافت می کنند.
غنیمت تاکید کرد: سیاست سازمان بهزیستی این است که به جای توسعه مراکز شبانه روزی سالمندان با تقویت خانواده محوری، به سالمندان در منزل ارائه خدمات شود و مراکز روزانه را توسعه دهیم.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی یزد تعداد مراکز مراقبتی سالمندان در استان را 12 مورد بیان کرد و یادآور شد: همچنین 11 کلینیک پزشکی دولتی هم به سالمندان در این خطه خدمات ارایه می دهند.
وی برپایی نمایشگاه دستاوردهای سالمندان ، معرفی و تجلیل از سالمندان موفق ، برگزاری مسابقات مختلف، بازدید مسوولان از مراکز یادشده ، رایگان بودن خدمات توانبخشی و برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی را از جمله برنامه های برای آنها نام برد.
شعار هفته سالمند حرکت به سوی آینده ، بهره گیری از استعدادها ، همکاری ها و مشارکت سالمندان در جامعه نامگذاری شده است.
بر اساس سرشماری 1395 از جمعیت 79 میلیونی کشور، 7 میلیون و 400 هزار نفر یعنی 9.28 درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی یعنی 8 سال دیگر به 10 و تا 2050 یعنی 33 سال دیگر به بیش از 30 درصد برسد.
استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد، 85درصد در شهرها و بقیه در روستا زندگی می کنند که تعداد سالخوردگان شهری بیش از روستاهاست.
208/ 2047* خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.