هادی مقیمی روز سه شنبه در نشست شورای سالمندی شهرستان با تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع ) افزود: دوره سالمندی، دوران حساس و مهمی است که باید با تدارک برنامه‌ای جامع‌ نگر برای حمایت از سالمندان، بتوانیم از تجربیات آنان به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در فرهنگ و دین اسلام بر لزوم توجه به سالمندان تأکید شده است و با توجه به پیری جمعیت در جامعه ، باید برنامه‌ریزی اصولی و علمی در این خصوص صورت گیرد.
وی یادآور شد: کشورهای پیشرفته سال‌ها پیش با چالش سالمندی مواجه شده‌اند که البته برای تدارک برنامه‌های حمایتی آن بیش از نیم قرن فرصت داشته‌اند، اما در ایران باید باید تلاش مضاعف داشته باشیم تا بتوانیم بحران سالمندی را مدیریت کنیم.
فرماندار اردکان در تشریح فعالیت‌های دولت در این حوزه بیان کرد: با توجه به جمعیت بالای سالمندی در این شهرستان ، احداث مرکز تحقیقات سالمندی در دستور کار قرارگرفته و در تلاش برای اخذ اعتبارات موردنیاز هستیم.
وی با بیان این‌که اردکان رتبه اول را در مناسب‌سازی شهر و مباحث سالمندی استان یزد کسب کرد، گفت: بایستی آموزش‌های لازم در آستانه بازنشستگی و آغاز دوران سالمندی به کارمندان داده شود و آنان را به حضور فعال در جامعه تشویق و از تخصص، دانش و تجربه آنان در مناسبت‌های گوناگون بهره‌مند شویم.
رئیس اداره بهزیستی اردکان نیز گفت: امروزه سالخوردگی جمعیت در ممالک پیشرفته که برای آن چاره اندیشیده اند و آن را به بهترین شیوه مدیریت کرده اند نه تنها معضل نیست بلکه فرصتی است در اختیار این جوامع تا از تجارب و توان بالای این قشر به بهترین شکل ممکن بهره برده و در راستای پیشبرد امور ، توسعه پایدار، متوازن و رشد و ترقی روزافزون از آن استفاده کنند.
وی تصریح کرد: بدون تردید پدیده سالمندی و سالمندان یکی ازمهمترین چالش های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی درقرن 21به شمارمی رود، قرنی که در کنار پدیده سالمندی جمعیت، با چالشی به نام شهرنشینی و رشد و توسعه بی محابای شهرها دست به گریبان است و در نتیجه برنامه ریزی دقیق و جامعی را در تمامی حوزه ها طلب می کند.
امیرولی عضدزاده گفت: از همین رو سازمان بهداشت جهانی، طرحی را با نام شهرهای دوستدار یا مناسب سالمند در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا به مرحله اجرا درآورده این طرح با هدف دسترسی آسان و ایجاد امکان برابری فرصت ها و عدالت در بهره مندی از امکانات شهری به ویژه برای سالمندان به مرحله اجرا در آمده است.
وی اظهار کرد: اجرای این طرح به متولیان امور جامعه این فرصت را می دهد تا با شناخت توانایی ها و اشراف بر نقاط ضعف و محدودیت های سالمندان، در طراحی، ساخت و ایجاد مبلمان شهری و احداث پروژه های دولتی، خصوصی و مذهبی موارد لازم برای تحقق این هدف مهم در طراحی سیستم های خدمات شهری در بخش های مختلف بویژه حمل و نقل، آموزش، بهداشت و درمان، ارتباطات،مسکن، مبلمان شهری ، نوع مناسبات اجتماعی و فرهنگی و چگونگی تناسب این خدمات با نیاز های سالمندان در نظر بگیرند.
در این نشست ، گردهمایی بازنشستگان اداره ها به مناسبت روز تکریم بازنشستگان، همایش تغذیه در سالمندی، عیادت از کارمندان بازنشسته و... از برنامه‌های هفته سالمندی در اردکان اعلام شد.
اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544*2047* خبرنگار: مژگان دشتی*انتشار عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.