آیت الله محمدرضا ناصری روز پنجشنبه در دیدار با مدیران کانون  فرهنگی مساجد به اهمیت نقش محوری این مراکز اشاره کرد و افزود:  لازم است مسجد محوریتی که در جامعه و محله داشته را مجدد  به دست آورد و موجب حضور جوانان شود.

وی ادامه داد: در گذشته محله‌ها ارتباط و تعلق خاصی به مساجد داشتند و بسیاری از امور خود را با محوریت مساجد برگزار می‌کردند که الان در اثر عوامل مختلف این محوریت کمرنگ‌تر شده است.

امام جمعه یزد اظهار کرد:  همین موضوع سبب شده که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بسیاری در جامعه به وجود آید و به ویژه برای دوران پس از شیوع کرونا باید نسبت به احیای این موضوع اقدام لازم صورت پذیرد.

ناصری گفت: اگر بتوانیم در هر محله مسجد را محور برگزاری برنامه‌های مختلف و رسیدگی به امور متنوع مردم کنیم ارتباط مردم با مساجد هم مجددا افزایش پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد افزود: امروز به خوبی در جهان مشخص شده که فرهنگ و تمدن غرب به هیچ عنوان به فکر انسانیت نیست و در کشورهایی از جمله آمریکا تبعیض نژادی و مالی بین افراد به صورت مشخص دیده می‌شود.

ناصری تصریح کرد: در آمریکا فقرا رها شده هستند و در بیمارستان‌ها به بیمارانی که ثروتمند هستند رسیدگی می‌شود در حالی که در ایران بدون هیچ توجهی به وضع مالی افراد و ملیت آنها پرستاران از جان خود گذشته و به همه ایثار می‌کنند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه غرب در سال‌های گذشته به دنبال ترویج همین فرهنگ نادرست در بین مردم بود بیان کرد: این فرهنگ در مقابل فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی است که مردم ایران دارند و باید تلاش کنیم از فرهنگ اصیل خود برای مقابله با تهاجم فرهنگی استفاده کنیم.

ناصری به اقدامات صورت گرفته از سوی کانون مساجد در راستای راه اندازی کارگاه تولید ماسک و پوشاک اشاره کرد و گفت: در جلسات مختلف بارها و بارها نسبت به ضرورت ایجاد کارگاه های کوچک و خانگی تولید پوشاک به عنوان نجات دهنده صنعت و اقتصاد و رفع معضل بیکاری کشور تاکید کرده‌ام.

وی تصریح کرد: جمعیت کشور الان بیش از ۸۰ میلون نفر است و هر شخص در طول سال حداقل چهار عدد از انواع لباس و پوشاک استفاده می کند این به معنای نیاز کشور به حداقل بیش از ۳۲۰ میلیون قطعه پوشاک است.

امام جمعه یزد با ابراز تاسف از اینکه بخش زیادی از این پوشاک الان از کشورهای مختلف به ویژه چین وارد می‌شود گفت: الان بازارهای پوشاک و کفش ایران به کشورهایی از جمله چین اختصاص پیدا کرده و تولید کنندگان خسارت‌های زیادی را به این دلیل متحمل شده‌اند.

ناصری یزدی با بیان اینکه اگر بخواهیم این ۳۲۰ میلیون قطعه پوشاک را در داخل کشور تولید کنیم باید برای میلیون ها نفر شغل ایجاد کنیم گفت: به این ترتیب نه تنها حجم بسیار زیادی از واردات و خروج ارز از کشور حذف می شود بلکه بسیاری از مشکل اشتغال کشور هم مرتفع می شود.

همچنین مسوول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد از جمع آوری یک هزار کیلوگرم گوشت گرم در طرح هر مسجد یک قربانی و توزیع در بین نیازمندان خبر داد.

حجت الاسلام مظفر سالاری با بیان اینکه طرح ملی راهکار در حال انجام در کانون های فرهنگی هنری مساجد است اظهار داشت: از جمله اقداماتی که در استان یزد و از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد صورت گرفته اجرای طرح هر مسجد یک قربانی است.

وی تصریح کرد: در فاز نخست این طرح یک هزار کیلوگرم گوشت گرم تهیه و در بین نیازمندان محلات مختلف استان یزد توزیع شد که خوشبختانه اقدام بسیار خوبی بود.

این مسوول یکی از برنامه‌های هر ساله کانون های فرهنگی هنری مساجد را برگزاری جشنواره روح خدا دانست و تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا هفتمین دوره این جشنواره به صورت مجازی و در رشته‌های مختلف انجام می‌شود.

سالاری از اجرای طرح کشوری هوای تازه و اجرای گروه های سرود به صورت میدانی در نیمه شعبان و میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) خبر داد که این گروه‌ها  در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها و برخی فضاهای شهر حضور پیدا می‌کردند .

۸۲۸ کانون‌فرهنگی و هنری مساجد در استان فعالیت دارد که از این تعداد ۳۶۰ مورد روستایی است.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت افزون بر ۲ هزار مسجد دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.