سیدمحمد رستگاری چهارشنبه شب در دیدار با جمعی از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان  افزود: فعالیت برخی از ادارات شهرستانی همچون فرهنگ و ارشاداسلامی، صنعت و معدن و تجارت در اداره کل ادغام شده که ممکن است بر روی خدمت رسانی آنها اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: البته در سطح کشور این محدودیت به وجود آمده و بعضا فعالیت آنها متمرکز شده اما در صورتی که هر یک از شهروندان در شهرستان یزد در خدمت رسانی با اداره‌ای به مشکل خوردند،  به ما منعکس کنند تا  پیگیری لازم را داشته باشیم و نباید نبود وجود اداره شهرستان یزد باعث خلل در خدمت رسانی به شهروندان مرکز استان شود.

فرماندار یزد گفت: در شهرستان‌های دیگر حتی یک خبر کوچک نیز منتشر می‌شد اما در مرکز استان تحت الشعاع ادارات کل واقع شده به نحوی که به عنوان مثال در نواحی یک و دو آموزش و پرورش که بیشترین تعداد دانش آموزان استان را دارد بسیاری از افراد حتی نام مدیران این نواحی را نمی‌دانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت مجدد برخی از اماکن مذهبی جهت شب‌های قدر گفت: خوشبختانه در بازدیدی که از چند محل داشتم متولیان این اماکن مذهبی خودشان تمام دستورات بهداشتی را رعایت کرده بودند و ماسک و دستکش توزیع می‌شد و مایع ضدعفونی کننده نیز در دسترس عموم  قرار داشت و ان شاءالله با رعایت مردم مشکلی وجود نداشته باشد.

رستگاری افزود: در اکثر استان‌ها دو مرحله پیک بیماری را داشتند اما در یزد فقط یک مرحله وجود داشت و کنترل در دست بیمارستان‌ها و علوم پزشکی بود و پیک دوم را تجربه نکردیم.

وی اظهار داشت: این نگرانی برای ما وجود دارد اگر عادی سازی شود و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود احتمال دارد دچار مشکل شویم و بازگشایی مجدد مدارس نیز این نگرانی را مضاعف کرده است.

فرماندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در منطقه حسن آباد بیش از 15 هزار نفر سکونت دارند گفت: در این منطقه که یکی از محلات کمتر برخوردار یزد است بیش از نیمی از آنها شهروندان بومی استان هستند و نزدیک به 5 هزار نفر ایرانی غیر یزدی و بقیه اتباع زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جهت رسیدگی به قشر آسیب پذیر و تامین حداقل معیشت برای آنها طرحی در دست اقدام است گفت: این طرح با مشارکت خانه فرهنگ صدوقی، شورای اسلامی شهر یزد و خیرین اجرا می‌شود که با حفظ حرمت افراد کارت‌هایی تهیه و در نانوایی‌های مشخص شده نسبت به تهیه نان اقدام خواهند کرد و البته این طرح برای بحران کرونا نبود و در طول سال نیز با کمک خیرین توزیع خواهد شد و در آینده‌ نزدیک شماره حسابی جهت مشارکت خیرین در این امر خداپسندانه اعلام خواهد شد.

رستگاری در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی نظارت بر نانوایی‌ها و گلایه برخی افراد از کیفیت بد نان گفت: متاسفانه تاکنون هیچ نرم افزاری برای آمار کلی از نانوایی‌ها وجود نداشت و این نرم افزار در حال تهیه است که در آن پراکندگی نانوایی‌ها و میزان آرد سهمیه ای مشخص شده و در صورت هر گونه تخلف نانوایی نسبت به قطع سهمیه و تعطیلی نانوایی اقدام خواهد شد و در یک مورد با توجه به اینکه گرانی بدون هماهنگی در تعدادی نانوایی سنگک وجود داشت به آنها اخطار داده شد که در صورت تکرار این ادقام نسبت به کاهش سهمیه و مرحله بعد نسبت به تعطیلی اقدام خواهد شد و در این رابطه خوشبختانه مشکلی وجود ندارد .

فرماندار شهرستان یزد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا و اینکه عنوان شهر میراث جهانی برای یزد چه دستاوردی داشته و چه حمایتی از سوی کشور و جهان برای یزد صورت گرفته گفت: نباید به ثبت جهانی عنوان یک اقدام کوچک نگاه کرد و این یک اتفاق بزرگ بود ولی اینکه ما نتوانستیم از این عنوان استفاده کنیم بحث درستی است و می طلبد ارگان‌های ذی ربط در نشستی با رسانه ها بندهای ثبت جهانی را نشریح کنند تا ابهامی نباشد.

رستگاری افزود: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم بعد از ثبت جهانی یزد و برای اماکن جهانی ردیف اعتباری در کشور تخصیص می یابد و البته با توجه به مشکلات اقتصادی این ردیف های مشخص شده در تخصیص به مشکل خورده است و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه پیکری لازم را داشته باشید.

وی اظهار داشت: البته فقط نباید به بافت تاریخی شهر یزد تمرکز شود و در شهرها و دیگر مناطق شهرستان یزد نیز از جمله شهر شاهدیه  اماکن منحصر به فرد زیادی وجود دارد که به حال خود رها شده مثلا در گردفرامرز شاهدیه قلعه ارزشمندی را مشاهده کردم که هنوز ثبت ملی نیز نشده و برج های آن در حال ریزش است و حداقل باید حفاظت از این اماکن ناریخی را داشته باشیم.

فرماندار یزد با اشاره به اینکه در سال جدید و به عنوان فعالیت کاری خود چند طرح در اولویت قرار داده است گفت: ساماندهی بازار قدیم یزد در زمینه روشنایی و ارتقای امنیت و ساخت پشت بام این اماکن، ساماندهی مجموعه امیرچقماق، امنیت بافت تاریخی و قنات زارچ و جاری کردن دوباره آب در این قنات ثبت جهانی شده برخی از این اقدامات خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سرانجام پروژه تصفیه خانه فاضلاب و اینکه هنوز تابستان نشده مردم در مناطق شاهدیه و زارچ گلایه دارند گفت: این فاضلاب سال ها رها شده و این گونه شکل گرفته است و آنچه در بضاعت آب و فاضلاب شهری بوده انجام شده و از بهمن ماه سال گذشته امکانات جهادکشاورزی و بسیج بکارگیری شد و سطح وسیعی سم پاشی شد.

رستگاری ادامه داد: از طریق معاونت عمرانی استانداری پیگیری سم پاشی هوایی تصفیه خانه فاضلاب و منطقه 200 هکتاری آن هستند و مشکل اساسی عدم انتقال آب است که شرکت سرب و روی مهدی آباد هیچ گونه اقدامی جهت انتقال پساب فاضلاب انجام نداده  که مسوولان یا باید این شرکت را ملزم به انجام تعهد کنند و یا مجوز آن را باطل کنند تا شاهد تجمع آب نباشیم و  اینکه شورای شهر یزد عنوان کردند درخواست تحویل گرفتن این محل را دارند با توجه به قرار دادهای قانونی که وجود دارد باید روند قانونی پیگیری شود .

فرماندار یزد در پاسخ به اینکه گفته می شود اتباع خارجی زیادی در بحران کرونا به کشور خود عزیمت کردند گفت: در این زمینه و طبق گزارش اتباع و مهاجران خارجی استان یزد تغییر محسوسی نسبت به گذشته وجود نداشته و همچنان دستگیری و طرد اتباع وجود دارد و آمار آن کمتر نشده اما بازگشت داوطلبانه اتباع تعداد بیشتری را در برگرفته و ما نگران بازگشت افرادی که به کشور خود رفته اند هستیم و جلسات مختلفی در شورای تامین شهرستان برگزار شد تا در این زمینه اتباع و مسائل حاشیه نشینی به دور از حرکات احساسی فعالیت اصولی انجام شودکه البته زمان بر است.

رستگاری در پاسخ به سوالی در مورد دلیل عدم انتقال ضایعاتی ها به خارج از شهر یزد اظهار داشت: متاسفانه علی رغم پیگیری که در زمینه واگذاری زمین صورت  گرفت این فعالیت ها ابتر ماند و این موضوع چندین سال است که بلاتکلیف مانده و حتی استاندار محترم عنوان کرد اگر مدیری دراین زمینه کم کاری می کند از طریق دادستان برخورد شده و به مردم معرفی شود و معاونت محترم عمرانی استانداری نیز از ارگان های مختلف دعوت کردند تا در  این زمینه تعیین تکلیف صورت گیرد و با توجه به اینکه امکان واگذاری زمین به شهرداری وجود نداشت و باید اشخاص حقیقی مراجعه داشته باشند لذا در حال رایزنی جهت پیدا کردن راهکار قانونی و یا ورود شرکت های خصوصی در این زمینه هستیم و این طرح رها نشده که در واگذار زمین به مشکل قانونی برخورد کرده است.

فرماندار شهرستان یزد در پایان ضمن تشکر از همکاری همه رسانه ها در بحران کرونا و جهت پیگیری و مقابله با این بیماری گفت: اقدامات بسیار خوبی که در شهر یزد انجام شد در کشور جزو اولین ها قرار داشت و همراهی اصناف مثال زدنی است و کمک مردم در این زمینه نیز قابل تقدیر است و امیدواریم با ادامه همکاری اقشار مختلف و حفظ فاصله گذاری اجتماعی شاهد مقابله با این ویروس منحوس و ریشه کنی آن در یزد باشیم.

در پایان این نشست با اهدای یک جلد کلام الله مجید و گل از تلاش های سیدمحمد رستگاری فرماندار شهرستان یزد در زمینه مقابله با کرونا تقدیر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.