جمال الدین عزیزی بُندرآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در استان مسوولان همراهی بسیار خوبی با شهرداری دارند اما در مصوبه هایی که از سوی وزارت کشور برای مقابله با بحران کرونا ابلاغ شد، در شرح وظایف نامی از شورای شهر و شهرداری نبود و این نشان می‌دهد با وجود  این شعارها در زمینه مدیریت شهری اعتقادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: شهرداری و شورای شهر یزد قبل از آنکه از سوی ستاد استانی مصوبه ای اعلام شود جلسه ای  تشکیل داد و با کمک دستگاه‌های اجرایی بسیاری از فعالیت‌هایی که توسط ستاد استانی با مدیریت استانداری و ستاد اجرایی از سوی شهرداری انجام شد، و چند روز بعد در کشور اجرا شد که بستن راه‌های ورودی شهر و یا تعطیلی اصناف قبل از اعلام ملی در یزد انجام و برخی از آنها بعدا ابلاغ شد.

عزیزی ادامه داد: برخی نواقص باید رفع شود از جمله اینکه برای خدمت رسانی بهتر به بیماران کرونا و افرادی که در منزل قرنطینه بودند، نیازمند بانک اطلاعاتی بودیم اما موفق به اخذ اطلاعات این افراد به طور کامل نشدیم.

شهردار یزد در ادامه یادآور شد: همچنین در مورد تدفین اموات دستورالعمل‌های متفاوتی ابلاغ می‌شد که شرایطی سختی را به وجود آورد که با همکاری خوب نیروهای شهردای و همراهی نیروهای مردمی و طلاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن محلی برای غسل اموات در خلدبرین مدنظر قرار گرفت و مقررات بهداشتی رعایت شد.

وی گفت: پسماند و زباله در سطح شهر در زمان کرونا بیش از ۲ برابر حجم سابق جمع آوری می‌شد و پراکندگی زیادی را به دلیل استفاده افراد از ماسک و دستکش شاهد بودیم که برای جمع آوری زمان بیشتری لازم بود و با توجه به اینکه تفکیکی صورت نمی گرفت با وضعیت جدیدی شروع به کار شد.

ابتلای هشت نفر از نیروهای شهرداری به کرونا

شهردار یزد با  اشاره به انجام برخی اقدامات در دوران کرونا گفت: ابتدا با حضور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به آموزش نیروهای شهرداری و همچنین اقدامات لازم انجام شد و با وجود فعالیت  مستمری که نیروهای شهرداری داشتند، هشت نفر مشکوک و مبتلا به کرونا بودند که بهبود یافتند.

وی ادامه داد: در زمینه دورکاری و فراهم کردن زمینه دسترسی مردم به مراجعه غیرحضوری و تردد کمتر آنها با مصوبه شورای اسلامی شهر مقرر شد تا آخر خردادماه سال جاری تعرفه عوارض افزایش نداشته باشد و سعی کردیم نسبت به تعویق چک‌های افراد همکاری کنیم.

عزیزی افزود: کرونا شرایط سختی را تحمیل کرد و البته برخی افراد که در بازارهای شبانه و یا بازار روز فعالیت داشتند به دلیل تعطیلی دچار مشکل معیشتی شدند که در چند نوبت افرادی که در بازارهای شبانه  و بازار روز ثبت نام کردند، کمک معیشتی دریافت کردن و با همکاری خانه فرهنگ صدوقی و شهرداری و شورای شهر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به افراد متضرر اقدام می شود.

شهردار یزد گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های شهردای تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها و ضدعفونی و گندزدایی اماکن عممی و حمل و نقل و همچینن تعطیلی سازمان اتوبوسرانی بود که با اقدامات انجام شده بیش از ۷۵ درصد ترددها کاهش یافت و تعطیلی سرویس حمل ونقل عمومی در حالی انجام شد که چند روز بعد این مصوبه در کشور ابلاغ شد و به نظرم این فعالیت‌ها نقش مهمی در کنترل بیماری داشت.

عزیزی ادامه داد: در زمینه گندزدایی و ضدعفونی معابر نیز با کمک نیروهای مردمی اقداماتی انجام شد البته نظرهای مختلفی در مورد اثربخش بودن و یا بی اثر بودن این اقدام وجود دارد و حال که بحران فروکش کرد، باید این وحدت نظر انجام و سپس اعلام شود که ضدعفونی و گندزدایی معابر با چه روشی صورت گیرد .

کاهش ۱۵۰ میلیارد تومانی درآمد شهرداری

شهرداری یزد با اشاره به اینکه در بحران کرونا و از اوایل سال تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان از درآمد شهرداری کاهش یافت گفت: با وجود تعطیلی پروژه‌های عمرانی نیروها بیکار نشدند و افراد برای بستن راه‌ها و مسیرهای شهر و مسائل ترافیکی همکاری ‌کردند و به عنوان مثال در ورودی شهر فقط سه ورودی اصلی وجود دارد در حالی که با مصوبه ستاد استانی بیش از ۳۵ مسیر در شهر یزد مسدود شد که ورودی‌ شهر محسوب می‌شد و حجم وسیعی را در بر می‌گرفت.

عزیزی ادامه داد: در کمک به دانش آموزانی که دسترسی به شبکه‌های مجازی و تجهیرات آموزشی نداشتند ۲۰۰ میلیون تومان به آموزش و پرورش مساعدت شد تا جهت تامین وسایل دانش آموزان بی بضاعت اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه در شورای پنجم شهر توجه ویژه ای به محیط زیست و مدیریت پسماند و زباله‌ها انجام شد، گفت: امیدواریم در سال جاری مرکز بازیافت زباله که سال‌ها بلاتکلیف بود، عملیاتی شود، همچنین جداسازی آب شهری و فضای سبز یکی دیگر از اقدامات شورا و شهرداری است که در صورت حمایت شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب امکان کاهش یک میلیون مترمکعب آب در سال وجود دارد.

شهردار یزد افزود: در حوزه عمرانی نیز شهرداری زیرگذر سه راه آتش نشان را که با نام مالیات نامگذاری می‌شود، تکمیل  می کند، همچنین تکمیل برخی بلوارهای در دست احداث مثل بلوار آیت الله ابوترابی ، حضرت خدیجه و گلستان آزادشهر در دست اقدام است و خیابان‌هایی که تملک آزادسازی آنها شروع شده، با سرعت بیشتری انجام می شود.

وی اظهار کرد : در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی نیز در سال جاری توجه بیشتری صورت می گیرد که تکمیل و ساخت فرهنگسراهای نیمه کاره و همچنین تامین زیرساخت‌های فرهنگی و اتمام فعالیت‌های عمرانی در دستور کار قرار می گیرد.

عزیزی افزود: بودجه شهرداری در سال جاری که به تصویب شورای شهر رسید، هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است که تا حدودی بلند پروازی به نظر می‌رسد که با وجود بحران کرونا و مسایل پیش رو در تلاش برای تحقق این مبلغ هستیم.

عزیزی در پاسخ به  سووالی در مورد مطالبه مردم جهت ساخت میدان شهید قندی در منطقه صفاییه گفت: در این بخش به دلیل تملک اراضی با اداره های دولتی با مشکل مواجه هستیم ، مقرر شد میدان احداث شود و تملک کمتری صورت گیرد، همچنین بلوار منتهی به منطقه سوارکاری نیز با تغییر طرح به دلیل حریم برق فشار قوی در دستور کار قرار دارد.

 بیان استاندارد نبودن زیرگذرهای یزد منطقی نیست

شهردار یزد در پاسخ به  سووال خبرنگار ایرنا در مورد اینکه راهنمایی و رانندگی (راهور) یزد برخی از زیرگذرها را  غیراستاندارد اعلام کرد، گفت: ساخت هر زیرگذر بر اساس آمار تردد و انجام محاسبات زیادی انجام می شود.

وی اضافه کرد:  این گونه نیست که زیرگذر بدون مطالعه د ساخته شود از اینکه  فردی در زیرگذار میدان ابوالفضل (ع) با ۱۴۰ کیلومتر سرعت علاوه بر تخطی از قانون جان دیگران را به خطر انداخت دلیلی بر غیراستاندارد بودن زیرگذرها نیست، بهتر است نیروهای خدوم راهور اقدامات بیشتری در برخورد قانونی با خاطیان انجام دهد تا شاهد این گونه تصافات نباشیم.

عزیزی ادامه داد: اینکه گفته می شود زیرگذر غیراستاندارد است حرف منطقی و درستی نیست باید فرهنگ رانندگی و کنترل سرعت در یزد تغییر یابد البته شهرداری وظیفه نصب دوربین و علایم ترافیکی را بر عهده دارد که جان مردم برای ما از هر چیزی مهم تر است .

وی یادآور شد: سال گذشته هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان که طبق قانون از محل جرایم رانندگی به شهرداری یزد پرداخت می‌شد، تحقق پیدا نکرد تنها ۱۵۰ میلیون تومان آن واریز شد .

وی در پاسخ به سووالی در مورد ساخت سالن اجتماعات هزار نفری برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در یزد گفت: سالنی در منطقه امامشهر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست اقدام است که نیمه تمام رها شد.

به گفته شهردار یزد، بحث‌ پارکینگ و دیگر موارد در این مورد مطرح شد که در سفر اواخر سال گذشته وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی به یزد مقرر شد این محل تکمیل و راه اندازی شود و شهرداری نیز همکاری لازم را دارد، همچنین با سرمایه گذاری حوزه هنری سالن سینمایی در شهر احداث می شود که لایحه آن به شورای شهر ارسال شد.

عزیزی ادامه داد: خانه قدیمی وزیری نیز به عنوان فرهنگسرای قرآن و عترت در اختیار مجمع قاریان قرار گرفت و تکمیل فرهنگسراهای نیمه تمام نیز در سال جاری در دستور کار است و سالن شهرداری و یا تالار شهر مراحل بهسازی و بازسازی آن در ۲ ماه آینده به اتمام می رسد.

وی افزود: برای زیباتر شدن شهر یزد آنچه در توان داریم، انجام می دهیم و بیش ۵۲۰  هزار نفر در شهر  ساکن هستند که به دلیل پراکندگی و از نظر اقتصادی ساخت سالن‌ برای بیش از هزار نفر به صرفه نیست و سرمایه گذاران در این گونه طرح ها ورود نمی‌کنند ولی سعی و تلاش ما همواره بر این بوده تا امکانات بصورت عادلانه در همه مناطق ایجاد شود.

فرهنگ رانندگی در یزد اصلاح شود

شهردار یزد در پاسخ به سوالی در مورد تامین زیر ساخت‌های لازم جهت تعیین مسیر دوچرخه سواری و تکمیل رینگ شهری مصوبه شورای اسلامی شهر گفت: اتصال مسیر دوچرخه سواری از بلوار جمهوری اسلامی به سه راه شحنه و پایانه اتوبوسرانی در دست اقدام است و  ۲ مسیر نیز در خیابان بوعلی صفاییه و مسیر محدوده دانشگاه یزد تکمیل می شود و ایستگاه‌های دوچرخه نیز در برخی از نقاط شهر ایجاد شده و تا اواسط خردادماه امسال  راه اندازی می شود.

شهردار یزد از رسانه‌ها برای اصلاح فرهنگ رانندگی درخواست همکاری کرد و گفت: رانندگان باید حقوق عابر پیاده و دوچرخه‌سواران را رعایت کنند نه اینکه با سرعت بالا در سطح شهر حرکت کنند.

شهردار یزد یادآور شد: بسیاری از موارد تصادف در مرکز استان به دلیل فرهنگ غلط رانندگی است که متاسفانه با آن مواجه هستیم و نباید مردم در معابر عمومی و بلوارها با سرعت بالا که خلاف است، رانندگی کنند .

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد: تاکنون ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی در ایران به ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور  بیان کرد: از روز قبل تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۳۸۳  بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ شناسایی شدند که  بیش از دو سوم موارد شناسایی شده شامل سرپایی یا تماس نزدیک یا افراد نزدیک به بیماران بوده و یک چهارم موارد هم مربوط به ارجاعی از مراکز درمانی است. 

وی ادامه داد:  تاکنون ۸۶ هزار و ۱۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند و  ۲ هزار و ۶۷۵ تن تحت مراقبت قرار دارند که  ۵۸۶ هزار و ۶۹۹ آزمایش تشخیص کووید - ۱۹ در کشور انجام شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.