مهدی غیب‌الهی روز یکشینه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت پارسال برای اجرای این میزان آبیاری نوین ، ۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داد.

وی با اشاره به اهمیت بهره وری آب اظهارکرد: اجرای این سامانه راندمان آبیاری را از ۳۵ تا  ۸۵ درصد افزایش می دهد.

وی پیش بینی کرد که امسال دولت برای توسعه و اجرای سامانه های آبیاری نوین حدود ۷۰ میلیارد ریال کمک  بلاعوض به ابرکوه اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: تا پایان سال گذشته مجموعا چهار هزار و ۵۰۰ هکتار طرح آبیاری نوین در اراضی و باغ های شهرستان اجرا شد.

غیب الهی بیان کرد: دولت در طرح های آبیاری کم فشار هر هکتار ۷۰ میلیون ریال و آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی ادامه داد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرد، برای پایداری تولید در این بخش ، حتما از این شیوه آبیاری استفاده کنند.

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه آنها به اجرای سیستم های قطره ای باشد.

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اسفند ماه پارسال به ایرنا گفته بود: ابرکوه یکی از مناطق مهم تولید بخش کشاورزی استان است و با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت آن در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در میان ۱۰ شهرستان استان در رتبه نخست قرار دارد.

سید جمال سجادی پور افزود: هم اکنون بیش از  ۹۰ درصد باغ های زردآلوی ابرکوه مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای است .

 اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.