مهدی غیب الهی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از آغاز فعالیت چاه‌ های کشاورزی شهرستان پس از اجرای طرح خاموشی یک ماهه به خبرنگار ایرنا افزود: این قنات ها 126 کیلومتر طول دارد و برای افزایش آبدهی این منابع نیاز به تخصیص اعتبار هست.
به گفته این کارشناس ارشد بخش کشاورزی، ابرکوه 200 سال قبل بیش از 120 رشته قنات داشت که به مرور زمان بر اثر کاهش بارندگی، خشکسالی ،حفر چاه های عمیق، برداشت بی رویه در منطقه و حوزه شمال فارس تعداد این سازه ها به تدریج کاهش یافت.
غیب الهی، اظهار کرد: کشاورزان منطقه به دلیل تداوم حدود 2دهه خشکسالی و با توجه به کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه آب با کمبود این ماده حیاتی ارزشمند دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.
این مسئول ادامه داد: با توجه به کم‌آبی به دلیل عرصه های وجود متعدد بیابانی، زنگ خطری است که باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد.
وی یادآورشد : کشاورزان برای افزایش بهره وری از آب ضمن اعمال مدیریت در برداشت، از افت سطح بیشتر سفره های زیر زمینی جلوگیری کنند و سیستم آبیاری نوین را هم مورد توجه قرار دهند .
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح آبیاری نوین نیمی از راندمان آبیاری افزایش می‌یابد ، ادامه داد: اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در این شهرستان با توجه به شرایط کم‌ آبی و افت سطح آب‌های زیر زمینی ضروری است.
غیب الهی از کشاورزان خواست با اجرای سامانه آبیاری نوین در مزارع و باغ‌ها از هدر رفت آب جلوگیری کنند.
این مسئول ادامه داد: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت سه هزار و 500 هکتار از باغ‌ها و اراضی زیر کشت طی سال‌های گذشته به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: جلوگیری از برداشت بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح است.
این کارشناس کشاورزی با اشاره به اجرای مرحله نخست توقف برداشت 30 روزه آب از 648 حلقه چاه های کشاورزی شهرستان گفت: کشاورزان در میزان بهروه وری و مدیریت درست برداشت آب تلاش مضاعفی نیز داشته باشد.
غیب الهی افزود: سالانه 150 میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیر زمینی دشت ابرکوه استحصال می‌شود و 84 درصد آن در بخش کشاورزی و بقیه در بخش صنعت، شرب و بهداشت به مصرف می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ابرکوه، بیش از 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است، تأکید کرد: این شهرستان در تولید برخی محصولات مقام نخست و یا دوم را در استان یزد دارد.
آب مورد نیاز 15هزار هکتار سطح زیر کشت این شهرستان از 648 حلقه چاه کشاورزی و 11رشته قنات تأمین می شود که با مصرف این میزان آب 190 هزار و 200تن محصول زراعی و باغی در این شهرستان تولید می شود.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.