مجتبی آغاز شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شهرستان خاتم ١٠٢ رشته قنات دارد که عملیات انجام‌شده شامل لایروبی، کف شکنی، حفرمیل چاه، پیشکار کنی و کول گذاری است .
وی بابیان اینکه این منطقه بیش از 10 هزار بهره‌بردار کشاورز دارد، افزود: یک هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی خاتم با قنات آبیاری می‌شود و 20 درصد اراضی بهره‌برداران از این طریق کشت می‌شود.
وی ادامه داد: احیا و بهسازی قنات نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است، در صورت تخصیص اعتبار لازم آمادگی مرمت تعداد بیشتری از قنات‌ها فراهم است و با توجه به خشکسالی‌های اخیر احیا این سازه آبی و بازگشت مجدد آن به چرخه تأمین آب ضروری است.
آغاز خاطرنشان کرد: خشکسالی های اخیر باعث مهاجرت تعداد زیادی از روستائیان منطقه به دیگر مناطق شد که احیا قنات در تغییر مهاجرت مردم روستاها تأثیرگذاشت و اخیراً با احیا بعضی از قنات‌ها شاهد درصد معناداری از مهاجرت معکوس مردم به شهرستان هستیم.
مدیر جهاد کشاورزی خاتم مجموع دبی 102 رشته قنات خاتم را 500 لیتر در ثانیه و میزان آب استحصالی را طی یک سال آبی ١5 میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: اعتبار هزینه شده از محل کمک‌های فنی بودجه ملی تخصیص یافت و مقدار آبدهی قنات‌ها افزایش یافت که یکی از قنات رکورد افزایش هشت لیتر در ثانیه را بعد از مرمت داشته است.
وی از پرداخت تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح آبیاری کم‌فشار و آبیاری تحت‌فشار خبر داد و گفت: به ازای هر هکتار لوله‌گذاری آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار به ترتیب 45 میلیون ریال و 100 میلیون ریال کمک بلاعوض برای اجرای طرح و افزایش راندمان آبیاری به متقاضیان پرداخت شد.
آغاز افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش تلفات آب، اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از گیاهان کم آبخواه در الگو و ترکیب کشت اهمیت ویژه‌ای دارد.
به گفته وی خاتم در حوزه آبخیز ایران مرکزی که پهناورترین ناحیه آب و هوایی کشور است قرار دارد و این شهرستان به دلیل همجواری با رشته‌کوه‌های زاگرس دارای آب‌وهوای ملایم‌تری نسبت به هوای ایران مرکزی است.
خاتم در بخش محصول باغبانی با 16 هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت و 50 هزار تن محصول و با 21 درصد تولید، جایگاه نخست استان رادار است و ازلحاظ تولید محصول گلخانه‌ای با سطح زیر کشت 32 هکتار جایگاه پنجم را در اختیار دارد.
هرات مرکز شهرستان 40 هزارنفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع‌شده است.
7534/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.