به گزارش ایرنا ، علی‌اشرف منصوری روز شنبه در جلسه ستاد راهبری شهرک‌های کشاورزی یزد با معرفی فعالیت‌های این مجموعه افزود: 130 شهرک در استان‌ها با سطح زیر کشت 18 هزار هکتار تحویل این شرکت 100 درصد دولتی شده است.
وی بابیان اینکه این شرکت وظیفه‌ مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ تولید کشاورزی در مجتمع‌‌ها و شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای، دامی و یا شیلاتی را به عهده دارد، افزود: وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که آینده کشاورزی ایران در این شهرک‌ها رقم می‌خورد و می‌تواند دغدغه درباره آب ، اشتغال و توسعه را پاسخ دهد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران تأکید کرد: هیچ فعالیتی در کشاورزی به‌اندازه فعالیت در شهرک‌های کشاورزی در اشتغال ، توسعه روستاها ، رونق صادرات و تجارت مؤثرتر نیست.
به گفته منصوری ، در فصل تولید و برداشت محصول در شهرک‌های کشاورزی که هفت‌تا هشت ماه سال را شامل می‌شود به‌طور میانگین در هر هکتار 30 نفر اشتغال خواهند داشت که در هیچ بخشی چنین امکاناتی وجود ندارد.
وی توسعه روستاها و تثبیت جمعیت آن‌ها را با استفاده از توان و ظرفیت شهرک‌های کشاورزی میسر دانست ، تصریح کرد: رویکردها در شهرک‌ها تغییر کرده ، مطالعات و صدور مجوز تسهیل شده و در کمترین زمان و بدون هزینه داده می‌شود و تأمین زیرساخت‌ها نیز مدنظر است.
وی درباره وضعیت یزد هم بیان کرد: 250 هکتار اراضی این شهرک‌ها در یزد تنها 20 لیتر آب در اختیار دارد این درحالی‌که میانگین بهره‌وری آب در آن سه‌دهم لیتر در هر هکتار است در حالی ‌که در کشور هفت ‌دهم لیتر اعلام می‌شود.
این مسئول بابیان اینکه تاکنون چهار هزار هکتار از زمین‌های شهرک‌های کشاورزی کشور به کشاورزان واگذار شد ، ادامه داد: تلاش داریم تا با راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی ، بهره‌وری آب ، اشتغال و تولید را در این بخش بالا ببریم.
در شهرک‌های کشاورزی کشور ، واحدهای گلخانه‌ای و دامی مستقر است که تولید آن‌ها با بهره‌وری بالاتر از فضاهای آزاد برداشت می‌شود.
استان یزد در این بخش تلاش‌های زیادی داشته و در تولید گلخانه‌ای با 22 درصد تولید کشور رتبه دوم و در سطح زیر کشت ، رتبه سوم را دارد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.