خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: یزد از جمله استان‌هایی است که سرعت آبادانی در آن بسیار خوب بوده و به طور ویژه در طول دو دهه اخیر اتفاقات بسیار خوبی در این استان رقم خورده است به نحوی که امروز یزد در بسیاری از زمینه‌ها پیشتاز و سرآمد است و حتی در بسیاری از موارد اقلیم نامهربان این دیار نتوانسته از سرعت رشد و توسعه در این استان بکاهد.

گرچه در بسیاری از زمینه‌ها و در بسیاری از مناطق هنوز مشکلات و کاستی‌هایی وجود دارد اما به نظر می‌رسد با روندی که در حال حاضر طی می‌شود، دیری نمی‌پاید که این کاستی‌ها یک‌به‌یک رفع می‌شوند.

به طور قطع در مسیر توسعه یزد، ایجاد زیرساخت‌ها و احداث پروژه‌های عمرانی مختلف نقش بسزایی دارد و در کمتر مناسبتی است که در این استان یک پروژه مهم و زیرساختی احداث و بهره‌برداری نشود.

افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های به یک جریان مستمر در استان یزد تبدیل شده است

دهه فجر همواره فرصتی برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها بوده هر چند که به گفته استاندار یزد، کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌ها به یک جریان مستمر در استان تبدیل شده و بهره‌برداری از پروژه‌های مهم یا کلنگ زنی آنها منحصر به زمان خاص نیست.

در این فرآیند، نقش مهم و اثرگذار بخش خصوصی به خوبی مشهود است و سرمایه‌گذاران این استان در طول چهار دهه گذشته پای کار انقلاب بوده‌اند و همکاری آنها با دولت‌های مختلف برای ایجاد زیرساخت‌ها و بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد، روند توسعه استان را سرعت بخشیده است.

گرچه دولت‌ها نیز اعتبارات نسبتاً خوبی برای اجرای برخی طرح‌ها در استان یزد اختصاص داده‌اند اما به جرأت می‌توان گفت اگر بخش خصوصی پای کار نیامده بود، شاید امروز یزد هم در زمره استان‌های کمتر برخوردار قرار داشت گرچه که شرایط اقلیمی، بی‌آبی و بسیاری از مسائل دیگر می‌توانست این امر را برای استانی نظیر یزد امری عادی جلوه دهد.

آنچه یزد را با دیگر استان‌های کمتر برخوردار که شرایط اقلیمی و جغرافیایی نظیر یزد دارند، متفاوت کرده است، سختکوشی مردم این دیار و غیرتمندی سرمایه‌داران یزدی است.

بهره‌برداری از طرح‌های دهه فجر با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان

امسال هم ۵۵۵ پروژه در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در یزد افتتاح و بهره‌برداری می‌شود که بخش عمده‌ای از این طرح‌ها یا به طور کامل مربوط به بخش خصوصی است یا بخش خصوصی در آن مشارکت دارد.

استاندار یزد در مورد طرح‌های دهه فجر امسال اظهار داشت: در دهه فجر امسال ۵۵۵ پروژه با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های زیربنایی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و … افتتاح می‌شود.

محمدعلی طالبی با بیان اینکه این طرح‌ها برای ۱۶ هزار و ۲۸۰ نفر اشتغالزایی می‌کند، افزود: علاوه بر طرح‌های قابل بهره‌برداری، عملیات اجرایی ۴۳ پروژه نیز در این ایام با اعتبار ۷۶۰ میلیارد اعتبار ریالی و ۱۹۰ میلیون یورو اعتبار ارزی آغاز می‌شود.

در میان این طرح‌ها، پروژه‌های بزرگی همچون فرودگاه آموزشی، تفریحی، پروازی مهریز، بندر خشک پیشگامان، ده‌ها پروژه صنعتی، راهسازی، گردشگری، کشاورزی و … به چشم می‌خورد که همه نوید روزهای بهتر برای یزد و یزدی‌ها را می‌دهد.

گرچه تعداد پروژه‌های دهه فجر امسال نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده اما اهمیت پروژه‌های دهه فجر امسال قابل توجه است.

اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات اقتصادی که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، چه تضمینی برای اجرای طرح‌های در دست اجرا وجود دارد، سوالی است که پاسخ آن یک کلمه و آن بخش خصوصی است.

مشارکت بخش خصوصی تضمین اجرا و تکمیل پروژه‌های دهه فجر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: از آنجا که قالب پروژه‌هایی که در دهه فجر امسال کلنگ زنی می‌شود، با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی است، اجرای آنها ظرف مدت دو سال تضمینی است.

محسن صادقیان بیان کرد: البته برخی پروژه‌ها نیز در قالب تکمیل پروژه‌های نیمه تمام قبلی تعریف شده و تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام به این منظور به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: ۱۰۰ پروژه با اهمیت استان در حوزه عمرانی احصا شده و تمرکزمان بر روی اتمام این پروژه‌ها و طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی قابل توجه و بالای ۶۰ درصدی داشته اند.

وی ادامه داد: برای اینکه روند پیشرفت این پروژه‌ها به طور مستمر به مدیریت ارشد استان گزارش شود و شاهد به نتیجه رسیدن این طرح‌ها در زمان‌بندی هدف گذاری شده، باشیم درصدد هستیم این پروژه‌ها را مستقیم به کارشناسان متخصص و متعهد حوزه عمرانی به ویژه دفتر فنی استانداری واگذار کنیم.

حضور خیران و بخش خصوصی از توقف روند توسعه در یزد جلوگیری می‌کند

در هر حال آنچه در شرایط اقتصادی فعلی کشور می‌تواند از توقف روند توسعه جلوگیری کند، پای کار آمدن بخش خصوصی است و به حق خیران در زمینه‌های مختلف مدرسه سازی، مسجد سازی، کتابخانه سازی و … نیز سخاوتمندانه در میدان حضور دارند و برای آبادانی شهر و استان خود تلاش می‌کنند.

مردم یزد همواره چشم امیدشان به خیران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بوده و آنها نیز تاکنون به خوبی توانسته‌اند نیازهای مردم را تأمین کنند و حتی ظرفیت آنها به حدی است که گاهی مطالبات مردم از دولت‌ها را نیز به دوش کشیده‌اند و پاسخگوی آن بوده‌اند.

به طور قطع این انتظار وجود دارد که دولتمردان نیز بخش خصوصی را در این مسیر حمایت کنند و از مشوق‌های مختلف برای حفظ انگیزه در آنها در مسیر جهاد اقتصادی که در پیش گرفته‌اند، بهره ببرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.