معین اقتصادی شهرستان رشتخوار، مجتمع سنگ آهن سنگان از توابع شهرستان خواف است که این مجتمع وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده و مسئولیت فرآوری ذخایر معدنی سنگ آهن با برآورد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن در شرق کشور را برعهده دارد.

مجتمع سنگان، معین اقتصادی رشتخوار

مشاور مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان و مجری اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان رشتخوار ظرفیت های زیادی برای توسعه اقتصادی دارد و نگین پنهانی در این حوزه بود که معین اقتصادی با همراهی مسئولان اجرایی و مردم توانست این نگین را هویدا کند.

مهدی بورخیان افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان چند ماه قبل از سال کنونی فعالیت خود را به عنوان معین اقتصادی شهرستان رشتخوار آغاز کرد و در ابتدا جلساتی را با مسئولان اجرایی و محلی آن شهرستان برای پیشبرد برنامه های توسعه اقتصادی برگزار کرد.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی معین اقتصادی برای توسعه شهرستان رشتخوار و به فعلیت رساندن ظرفیت های آن حول سه محور کشاورزی، دامپروری و صنعت متمرکز و تاکتیک جنگ نامنظم برای این منطقه اجرا شد به طوری که همه جانبه وارد عرصه کار شدیم.

مجری اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار گفت: وظیفه معین اقتصادی، ایده پردازی، تسهیلگری و حمایت معنوی مسئولان اجرایی و مردم برای توسعه اقتصادی است و در همین راستا نقش تصدی‌گری دولت کاهش می یابد و مردم محور اصلی فعالیتها در هر منطقه می شوند.

بورخیان افزود: زمانی که مردم محور اصلی فعالیتهای اقتصادی در هر منطقه باشند حساسیت بیشتری نسبت به خروجی فعالیتها دارند و نتیجه کار سودمندتر است.

وی ادامه داد: معین اقتصادی از ابتدای فعالیت خود در رشتخوار تاکنون ۳۰ نشست کارگروه اشتغال، ۴۰ نشست کارگروه فنی و کشاورزی، چهار نشست با سرمایه گذاران خارجی، پنج نشست شورای اداری با موضوع اقتصاد مقاومتی و چهار نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به منظور رفع مشکلات سرمایه گذاران این منطقه با حضور مسئولان اجرایی، مسئولان محلی و سرمایه گذاران این شهرستان را برگزار کرده که نتایج بسیار خوبی داشته و منجر به پیشبرد بهتر کارها شده است.

دستاوردهای معین اقتصادی در رشتخوار

مجری اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار گفت: ساز و کار جدید معین اقتصادی در این شهرستان باعث احیای صنایع، رفع مشکل کشاورزان، توسعه مشاغل خانگی، خودباوری مردم و افزایش مزیت های اقتصادی این منطقه شد.

بورخیان افزود: سهمیه ای که امسال دولت برای اشتغالزایی در شهرستان رشتخوار تعیین کرده، ۹۰۷ فرصت شغلی است که اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در این شهرستان باعث تحقق ۶۰ درصد از این سهمیه معادل ۵۰۰ نفر شد و این در حالی است که هنوز تسهیلات طرح اشتغال روستایی دولت به این شهرستان تخصیص نیافته است.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای معین اقتصادی در شهرستان رشتخوار همگرایی اضلاع مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی با رویکرد تسهیلگری بود به طوری که امام جمعه، فرماندار و  دادگستری به همراه سرمایه داران بخش خصوصی و مردم همگرا و همیار شدند تا فعالیتهای اقتصادی را در این منطقه رونق ببخشند.

مجری اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار گفت: از دیگر اقدامات مهم معین اقتصادی در رشتخوار تحقق آرزوی چندین ساله مردم محروم بخش جنگل این شهرستان مبنی بر تسطیح مسیر بین مزارع بود که طی چند ماه اخیر جاده بین مزارع به طول حدود ۲۵۰ کیلومتر و عرض ۱۰ متر با هدف اصلی جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی ساخته شد.

بورخیان با اشاره به صندوقهای خُرد محلی برای تامین هزینه طرح‌های اشتغال‌زا گفت: صندوقهای خرد محلی همان صندوق‌های قرض الحسنه با ساز و کار جدید هستند که سرمایه های خُرد روستاییان در آنها گردآوری شده و اندوخته آن صرف اشتغال افراد به صورت پرداخت وام می شود و در پایان پس از ایجاد شغل، فرد وام گیرنده پول را به صندوق باز می گرداند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۲۲ صندوق خُرد در این شهرستان ایجاد شده است که از این تعداد ۱۶ صندوق مربوط به سپاه، چهار صندوق مربوط به اداره جهاد کشاورزی و دو صندوق  مربوط به روستاییان است.

او ادامه داد: قرار است تسهیلات دولت به طرح توسعه اشتغال روستایی به همین صندوق های خرد محلی اختصاص یابد که گردانندگانشان خود مردم هستند و در این میان نقش معین اقتصادی فقط ترغیب آنان به فعال نگاه داشتن این صندوق است.

طرح‌های اشتغال‌زا در رشتخوار با ایده های معین اقتصادی

مجری اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار گفت: نخستین طرحی که ایده آن توسط معین اقتصادی ارائه شد تقویت دامهای سبک و سنگین از محل نژادهای اصلاح شده بود که در این راستا با بهره گیری از اندوخته صندوقهای خرد و سرمایه گذار، ۱۵۰ راس بز سانن و ۱۵۰ راس گاو دوشا وارد منطقه و از طریق پرورش آنان برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

بورخیان افزود: از دیگر طرح‌های معین اقتصادی در رشتخوار، ارائه ایده مسقف کردن فضای دامپروریها به وسعت هزار و ۵۰۰ مترمربع با بهره گیری از سرمایه های مردمی بود.

وی با اشاره به تلاش معین اقتصادی برای تسریع در اجرای طرح‌های اقتصادی منطقه ادامه داد: هم اینک دو طرح صنعتی شامل واحد گندله سازی قائم امید نور و واحد گندله سازی فولاد رشتخوار با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهرستان در دست ساخت است که به زودی واحد گندله سازی قائم به بهره برداری می رسد و برای ۱۵۰ نفر شغل ایجاد می کند.

مجری اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار گفت: از محل اندوخته صندوقهای خرد محلی در رشتخوار تاکنون کارگاههای تراش سنگ‌های زینتی، کشت گلخانه ای آلوئه ورا، پرورش کرم ابریشم، گل رز و بز سانن، کارگاههای گلیمبافی، فرتبافی، قالیبافی، خشک کردن میوهها و سبزیجات راه اندازی و برای ۷۰ نفر شغل ایجاد شده است.

بورخیان افزود: توسعه کشت آلوئه ورا در رشتخوار طی چند ماه اخیر باعث شد که محصول آلوئه ورا سه مرتبه و هر دفعه ۱۵ تُن از گلخانه ها برداشت و به استانهای آذربایجان شرقی، کرمان و فارس صادر شود.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران بومی در رشتخوار باعث گسترش صنعت قالی بافی از طریق راه اندازی ۲۵۰ دار قالی شده و راه اندازی ۴۰ کارگاه فرتبافی خانگی شده اند که این اقدامات در مجموع برای ۲۶۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

مجری اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار گفت: با بهره گیری از اندوخته صندوق های خرد محلی فضای خانگی پرورش مرغ بومی به ظرفیت دو هزار قطعه در شهرستان رشتخوار ایجاد و برای چهار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

بورخیان افزود: در تلاش هستیم نخستین هایپرمارکت و بازار روز میوه و تره بار را نیز به وسعت دو هزار مترمربع در رشتخوار با بهره گیری از سرمایه گذاران راه اندازی کنیم.

وی ارسال ماشین آلات از مجتمع سنگان برای جمع آوری آب‌های ناشی از سیل و کاهش خسارت ناشی از آن به مزارع کشاورزی، ترغیب اداره منابع طبیعی شهرستان به اجرای سه طرح آبخیزداری، بارگیری سیلوی ۳۰ هزار تنی گندم، تسطیح لیزری جاده بین مزارع به وسعت ۵۰ هکتار و ترغیب به کشت محصولات کم آب بر و متناسب با اقلیم منطقه را از دیگر اقدامات معین اقتصادی رشتخوار برای توسعه این شهرستان برشمرد.

مشاور مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: معین اقتصادی این شهرستان با همکاری نهادهای دست‌اندرکار اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی در خصوص مشاغل خانگی و روستایی و نشستهای آموزشی برای راه اندازی صندوقهای خرد ویژه مسئولان اجرایی در رشتخوار کرده است.

بورخیان افزود: یکی از بزرگترین موفقیتهای معین اقتصادی در رشتخوار، ترغیب نهادها به حمایت از طرح‌های اشتغال‌زاست که در این زمینه صندوق کارآفرینی امید و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بیشترین حمایت را داشته اند.

وی اضافه کرد: معین اقتصادی به عنوان یک تسهیلگر و ایده پرداز برای به فعلیت رساندن ظرفیتهای اقتصادی منطقه عمل می کند از این رو اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی،  فرهنگی در رشتخوار باعث ایجاد بارقه امید در مردم و خودباوری در آنان، پویایی اقتصاد و تبدیل این شهرستان به یک منطقه اقتصادی فعال شده است.

طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این باره گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی برای رفع موانع فرا روی تحقق اقتصاد مقاومتی توسط استاندار خراسان رضوی طراحی شده است که پیش از این به صورت آزمایشی در بخش قلعه گنج استان کرمان اجرا شد و نتایج سودمندی به همراه داشت.

علی رسولیان افزود: این طرح در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب تعریف شده است و باعث انسجام ارکان حکومتی از جمله دولتمردان، نمایندگان مجلس، روسای دادگستری، ائمه جمعه و کارآفرینان و سرمایه داران می شود.

وی اضافه کرد: سه ضلع مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی را کارگزاران حکومت، نمایندگان مجلس و سرمایه گذاران تشکیل می دهند و ائمه جمعه به عنوان ناظران طرح در میانه مثلث قرار دارند و این مثلث در واقع یک مدل مرکز - پیرامونی است که ارکان حکومت با کمک کارآفرین و حمایت از وی می توانند امنیت پایدار را برای هر منطقه به وجود آورند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی، استان خراسان رضوی بر اساس حوزه های انتخابیه به ۱۲ منطقه تقسیم و ۸۴ معین اقتصادی در قاعده مثلث هر یک به عنوان کارآفرین عهده دار یک ناحیه شدند که از این تعداد معین اقتصادی ۹ درصد موسسات دولتی، ۱۱ درصد موسسات غیردولتی و ۸۰ درصد فعالان بخش خصوصی هستند و طبق برنامه، معین های اقتصادی تا ۱۰۰ مورد افزایش خواهند یافت.

رسولیان افزود: در این مدت ۷۵۴ تفاهمنامه در مناطق ۱۲ گانه یاد شده با سرمایه گذاران به امضا رسید که ارزش ریالی طرحهای آنان ۹۲۰ هزار میلیارد ریال است و برای ۱۷۵ هزار نفر اشتغال‌زایی می کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۵ درصد از معینهای اقتصادی خراسان رضوی وارد مرحله اجرایی شده و طرح‌های خود را تا مرحله اشتغال و بازدهی پیش برده اند.

شهرستان رشتخوار با چهار هزار و ۳۶۰ کیلومتر مربع وسعت و مرکزیت شهری به همین نام با دو بخش مرکزی و جنگل از شمال و شمال شرقی و غربی به تربت حیدریه و از جنوب غربی و جنوب به گناباد و از شرق و جنوب شرقی به خواف محدود می‌شود.

شهرستان رشتخوار دارای ۷۰ روستا، مزرعه و آبادی در دو بخش و چهار دهستان است.  دو هزار و ۷۲ هکتار از گستره این شهرستان را زمین های عرصه جنگلی و پنج هکتار را فضای سبز تشکیل می دهد.

در شهرستان رشتخوار پرورش دام، زنبور عسل و کرم ابریشم رواج دارد و ساکنان آن با حفر بیش از ۱۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق توانسته‌ اند انواع محصولات مختلف زراعی را نیز در منطقه کشت کنند.

این شهرستان دارای آب و هوای خشک و کویری است و فاصله آن با مرکز استان خراسان رضوی ۲۰۰ کیلومتر است.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.