مهدی غیب الهی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا  بابیان اینکه کشت گندم توسط یکهزار و ۵۰۰ گندمکار انجام شده است  افزود: در اجرای این طرح یک هزار و ۵۰۰ تن کودشیمیایی و ۱۶۰ تن بذر گندم گواهی ‌شده گندم بین کشاورزان توزیع شده است .

وی ، بوجاری کردن بذور کشاورزان ، در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم ، خطی‌کار و خاک‌ورز حفاظتی را بخشی از حمایت‌ها به گندمکاران ذکر کرد.

غیب الهی اظهار کرد: با هدف افزایش کیفیت محصول در واحد سطح ، طرح خودکفایی گندم ، کشت این محصول با نظارت مستقیم ۱۲ کارشناس پهنه در اراضی این شهرستان اجرا ‌شد.

این مسوول ارشد بخش کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: این طرح در قالب ساماندهی بذر، توسعه مزارع الگویی ، مدیریت مزرعه و کنترل پروژه‌های عملیات زارعی کشت شده است.

وی بیان کرد: دستیابی به عملکرد بهتر، افزایش دانش فنی و آگاهی زارعین ، استفاده بهتر از نهاده‌ها و عوامل تولید ، افزایش سطح مکانیزاسیون و کاهش هزینه‌های تولید در مراحل کاشت از دیگر اهدف اجرای این طرح است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد : باتوجه به تدوام ۲ دهه پدیده خشکسالی و حفظ آب‌های زیرزمینی ضرورت دارد کشاورزان برای مدیریت برداشت آب از روش‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌ها استفاده کنند.

این مسوول با اشاره به تبعات خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی گفت: برای بهره وری از آب ۵۰۰ هکتار از اراضی و باغ‌ها به روش آبیاری نوین در دست اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: امسال یکهزار و ۳۲۴ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.