عباس خرمی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد:‌ فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی می‌توانند به‌صورت گروهی و یا فردی وارد حرفه گلخانه داری شوند و با استفاده از بسته‌های حمایتی دولت و تسهیلات بانکی،‌ کسب‌وکار موردنظر خود را راه‌اندازی کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های آب‌وخاک در قم برای ادامه یافتن کشت‌های سنتی،‌ افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای علاوه برافزایش سطح اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی،‌ موجب بالا رفتن میزان تولید محصولات کشاورزی استان می‌شود.

وی ادامه داد: اشتغال و تولید ۲ رکن مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است که با راهبرد توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم می‌توانیم آن را در بخش کشاورزی عملیاتی کنیم.

خرمی گفت:‌ اشتغال ایجادشده به‌وسیله توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تنها به محیط گلخانه محدود نمی‌شود،‌ بلکه زنجیره‌ای از فرصت‌های شغلی در ارتباط با تولید محصولات و عرضه نهایی آن در بازار شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد:‌ نظارت بر نحوه ساخت و فعالیت گلخانه‌های استان‌، زمینه دیگری است که می‌تواند فرصت‌های شغلی پایداری را برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی ایجاد کند.

وی ادامه داد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای راهبرد اصلی کشاورزی استان طی سال‌های آینده است و برای رسیدن به این هدف حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی که علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه است،‌ به عمل خواهد آمد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.