اسدالله مرتضوی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد:‌ کشاورزان به دلیل محدودیت‌های منابع آبی در قم تحت‌فشار هستند و به همین دلیل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغ‌ها که منجربه کاهش قابل‌توجه هدر رفت آب می‌شود،‌ یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: حمایت‌های دولتی برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغ‌های استان به‌صورت حداکثری است و کشاورزان تنها ۱۵ درصد هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند.

مرتضوی گفت:‌ سال گذشته سیستم‌های نوین آبیاری در سطح چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم اجرا شد و در سال جاری نیز روند توسعه این روش آبیاری به همین میزان ادامه می‌یابد.

وی افزود:‌ دولت مصمم است با همکاری کشاورزان استان تمام مزارع و باغ‌هایی که امکان استفاده از روش‌های نوین آبیاری را دارند به این سیستم‌ها مجهز شوند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

۷۴۰۵/ ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.