فریبا فهیم یحیایی در دیدار با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور یکی از حامیان مهم پارک‌های علم و فناوری افزود: از پارک های علم و فناوری انتظار می رود با شناسایی مشکلات و مزیت‌های استان و انعکاس آن با واحدهای فناور و نوآور نسبت به رفع مشکلات توسعه ای استانها تلاش نمایند .

وی با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر گرایش پارک‌ها عموما به سمت استقرار شرکت‌ها و اجاره داری رفته است اظهار داشت: درحال حاضر چیزی حدود ۵۰ درصد درآمد پارک‌ها از محل اجاره داری است در حالیکه اگر این شرکت‌ها رشد کنند از محل فروش دانش فنی می توان منبع درآمد مناسبی برای پارک‌ها ایجاد نمود .

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد ،وی افزود: خوشبختانه این روند در سال‌های اخیر در حال اصلاح شدن است اما لازم است پارک‌های علم و فناوری برای واحد های مستقر الگوهای توانمندسازی و درآمدسازی داشته باشند و ضمن شناسایی مزیت‌های هر استان می توانند به بازوهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تبدیل شوند.

یحیایی گفت: پارک علم و فناوری یزد از سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت نموده است و در این سال‌ها ظرفیت سازی های لازم از طریق تزریق اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای آن ایجاد شده است با این وجود به نظر می رسد پارک علم و فناوری یزد مقداری پایه بودجه آن ضعیف باقی مانده است و سعی می شود در بودجه سال ۱۳۹۹ با توجه به گزارش عملکردهایی که پارک ارائه می کند این پایه بودجه تقویت شود .

معاون امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین توجه به شبکه سازی را یکی از الزامات توسعه فناوری و نوآوری دانست و با اشاره به منسوخ شدن مدل های خطی در جهان امروز افزود: هم افزایی ، همکاری های جمعی و شبکه سازی در سطوح محلی ، ملی و بین المللی از الزامات تحول در حوزه فناوری و چشم اندازسازی است .

یحیایی خواستار فاز بندی طرح جامع پارک علم و فناوری شد و گفت: با فراهم شدن زیرساخت ها می توان بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گزاری ، ایجاد کارگاهها و آزمایشگاهها برای تجاری سازی و برند سازی محصولات  نمود .

وی همچنین استفاده از سایر ظرفیت های بودجه را در بخش علم و فناوری خواستار شد و افزود: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی می توان از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کشور در راستای اشتغالزایی بهره برداری نمود.

حمایت از شرکت‌های فناور، راهکار جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد هم در این  نقش پارک علم و فناوری را در جذب جوانان و نخبگان علمی استان مهم و محوری برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه به شرکت های نوآور و ارتقای اکوسیستم فناوری در استان از چشم اندازهای توسعه استان محسوب می شود.

سید مجتبی حسینی پور از فراهم شدن مقدمات تاسیس کارخانه نوآوری در استان خبر داد و گفت: سوق دادن سرمایه‌ها به سمت نوآوری و تقویت اقتصاد دانش بنیان از اهداف تاسیس کارخانه نوآوری در استان است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد در این نشست که رییس پارک علم و فناوری یزد نیز حضور داشت  نقش مهم پارک علم و فناوری را در جذب ، نگه داشت و هدایت سرمایه انسانی در استان یادآور شد و اظهار داشت : حمایت از شرکت های فناور و نوآور یکی از راهکارهای مهم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یزد جزو سه استان مهاجر پذیر کشور است و پارک علم و فناوری یزد هم فارغ از ابن موضوع نیست و لازم است بودجه پارک علم و فناوری یزد هم متاثر از این شاخص مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: در سند آمایش استان محور مهریز- عقدا به عنوان محور علم و فناوری تعیین گردیده و تبدیل شدن استان به مرکز اصلی دانش بنیان در مرکز کشور پیش بینی شده است .

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین تقویت پیوند تولید استان با پارک علم و فناوری ، رصد تحول در حوزه های فناوری و اجرای طرح جامع پارک را خواستار شد."فریبا فهیم یحیایی" داشتن الگوهای مشخص درآمد زایی را برای پارک های علم و فناوری ضروری دانست و گفت :توانمند سازی مجموعه پارک در نهایت منجر به توانمند سازی استانها خواهد شد .

در این نشست رییس پارک علم و فناوری استان یزد هم گزارشی اقدامات و دستاوردهای پارک علم و فناوری یزد ارائه نمود .

بازدید از پارک علم و فناوری و دیدار با شرکت‌های مستقر در پارک از دیگر برنامه های سفر معاون امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور و کارشناسان همراه به استان یزد است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.