محمدعلی طالبی عصر پنجشنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده استان افزود: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کم هزینه تر و موثرتر از روش‌های درمانی است و این مهم تنها در سایه ارائه آموزش‌های کاربردی و هدفمند به والدین محقق می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین در مرحله نخست با مطالعه دقیق آسیب‌های اجتماعی که بیشترین شیوع در استان را دارد، برنامه‌ریزی هدفمندی برای کنترل و کاهش آنها انجام شود.

طالبی همچنین در خصوص مسائل مرتبط با سلامت جسمانی شهروندان گفت: برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف نمک و قند و آگاهی بخشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان نیز با توجه به مطالعاتی که در استان صورت گرفته و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، در اولویت قرار گیرد.

وی با تبیین  ظرفیت‌های علمی استان در زمینه پزشکی بیان داشت: با توجه به اینکه یزد در زمینه شاخص‌های بهداشت و درمان نسبت به متوسط کشور در سطح بالاتری قرار دارد، زمینه مناسبی در استان برای ارتقاء سطح سواد سلامت و اجتماعی وجود دارد.

استاتدار یزد با تاکید بر استفاده از ظرفیت تشکل‌های غیردولتی و آموزش‌های غیررسمی در زمینه سلامت و بهداشت گفت: بهره‌گیری از فضای مجازی برای آموزش و ارتقاء سواد اجتماعی مردم یک ضرورت است که باید جدی گرفته شود.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست گفت: ۲ بیماری فشار خون و سرطان از عمده ترین بیماری‌های موثر در افزایش آمار مرگ و میر در استان است.

دکتر محمدحسن لطفی افزود: مصرف نمک در استان یزد ۲ برابر میانگین کشور است که مهمترین عامل بروز فشار خون بالا، سرطان معده، چاقی، اختلالات کلیوی و پوکی استخوان است.

وی همچنین افزایش سن، مصرف زیاد دخانیات، کلسترول بالا و اضافه وزن را از مهمترین عوامل شیوع سرطان‌ها دانست و رعایت رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری‌ها را مورد تاکید قرارداد .

در این نشست مقرر شد، علاوه بر افزایش کمیت و کیفیت برنامه‌های آموزشی، در زمینه آگاه‌سازی جامعه از طریق اطلاع رسانی‌های به موقع برنامه ریزی شود.

۷۵۳۶/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.