فرماندار اردبیل از تشکیل شورای اجتماعی در روستاهای شهرستان اردبیل خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، جواد زنجانی در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر در فرمانداری اردبیل اظهار کرد: بیش از 70 هزار نفر جمعیت روستایی در شهرستان اردبیل ساکن هستند که اغلب ساکنان این مناطق به زندگی سنتی و با مشاغل مختلف در حوزه کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه با تاکید استاندار اردبیل و با هدف پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی شورای اجتماعی در روستاها تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشداران و دهیاران موطف هستند با عضویت اعضای شورای روستا، معتمدین، روحانی روستا، فرمانده پایگاه و برخی از نمایندگان و مدیراندولتی و نخبگان مناطق روستایی نسبت به تشکیل این شورا اقدام کرده و به صورت فصلی گزارشی از روند کار و فعالیت‌های انجام شده را ارائه دهند.

فرماندار اردبیل افزود: یکی از دغدغه‌های ما در مناطق روستایی حل مشکل بیکاری جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها در ایجاد فرصت اشتغال بخش دولتی مدنظر و ملاک کار است.
زنجانی در مورد حمایت از فعالیت‌های نظام‌مند مردمی در مناطق روستایی و تشکیل کلاس‌های قرآنی، بهداشتی، عقیدتی و همچنین برپایی نمایشگاه‌های عقیدتی، هنری و تولیدی در حوزه‌های مختلف بیان کرد: باید با برگزاری این دوره‌های آموزشی و مهارت آموزی زمینه اشتغال و همچنین فعالیت مثبت روستائیان را فراهم کنیم تا در سایه این فعالیت‌ها آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد نیز کاهش پیدا کند.

وی عمده مشکلات روستائیان را نزاع و اختلاف در باب مسایل زمین و موضوعات کشاورزی اعلام کرد و گفت: در این زمینه دهیاران موظف هستند با احصای مشکلات و دغدغه‌های روستائیان بستری را فراهم کنند تا کمترین آسیب و تهدید در این مناطق اتفاق بیفتد.
زنجانی تصریح کرد: با تشکیل این شورا قرار است نسبت به غنی‌سازی اوقات فراغت در باب پیشگیری و جلوگیری از آسیب‌های اعتیاد و سایر دغدغه‌های خانواده‌ها در باب طلاق و همچنین نزاع‌های دسته‌جمعی اقدامی عملی انجام شود تا زمینه برای کار مفید و سازنده فراهم آید.

وی ادامه داد: امیدواریم دهیاران و مجموعه‌های فعال در روستاها از ظرفیت اعتباری نهادهای اعتباری همچون بهزیستی، کمیته امداد، جهاد کشاورزی، اداره کار و فنی و حرفه‌ای به خوبی استفاده کنند تا فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی برای روستائیان ایجاد شود.

فرماندار اردبیل افزود: در کنار کارهای عمرانی و خدماتی که در مناطق روستایی اردبیل انجام می‌شود، با تشکیل شورای اجتماعی روستاها که اعضای جقیقی و حقوقی آن کاملا مشخص خواهد شد ما به صورت فصلی شاهد برگزاری نشست فصلی دهیاران و بخشداران و شوراها خواهیم بود تا به صورت دقیق مشکلات و نارسائی‌های روستاها مورد رصد و بررسی دقیق قرار گیرد.
زنجانی با ابراز نگرانی از گسترش معضلات اعتیاد در بین گروه‌های جوان جامعه بیان کرد: باید این موضوع را یک تهدید جدی بدانیم و خانواده ها را نیز نسبت به ابعاد مختلف این آسیب و همچنین تهدید اجتماعی آگاه کنیم تا مبادا در دام اعتیاد گرفتار آیند.

وی خاطرنشان کرد: البته در مناطق روستایی با توجه به حفظ بافت و موقعیت سنتی بسیاری از خانواده‌ها مراقب فرزندان و خانواده‌های خود هستند تا در دام اعتیاد این بلای خانمانسوز نیفتند که در این باب ضرورت دارد با همکاری همه دستگاه‌ها محلات آلوده و مناطق پرخطر شناسایی و نسبت به اقدامات بازدارنده برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

زنجانی گفت: البته قرار نیست دهیاران و اعضای شوراهای روستا کار پلیسی و یا باندی انجام دهند بلکه وظیفه آنها تذکر و توجه به اصول پیشگیرانه در آسیب‌هاست تا ضمن توانمندسازی روستاها دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به تدریج برطرف شود.
وی افزود: این وظیفه آحاد مردم در مناطق شهری و روستایی است تا ایرادات و اشکالات و خطاهای احتمالی را به مسئولان ذیربط گوشزد کرده و یادآور شوند تا یک شرایط مطلوبی را در توسعه و ارتقای سلامت اجتماعی شاهد باشیم.
رئیس شورای اداری شهرستان اردبیل اضافه کرد: آسیبی همچون اعتیاد باسواد و بی‌سواد، شهری و روستایی و مرد و زن نمی‌شناسد بلکه همه ما باید در گام اول مراقب خانواده‌های خود باشیم و در مراحل بعد اجازه ندهیم این بلای خانمانسوز جامعه و افراد آن را درگیر کند.
زنجانی در پایان گفت: گرفتار شدن در دام اعتیاد هزینه‌بر، زمان‌بر و انرژی‌بر است و قطعا اصلاح و پاکسازی آن نیز به سختی انجام می‌شود و بر همین اساس در سالم‌سازی محیط روستا به عنوان یک وظیفه عمومی و همگانی باید تلاش فراگیری را از سوی اهالی شاهد باشیم.
در این جلسه مسئولان حوزه قضائی و انتظامی با هشدار به دهیاران نسبت به امحای کشت خشخاش و همچنین شاهدانه در برخی از مناطق روستایی از مبارزه جدی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان در مناطق روستایی خبر دادند.
در این جلسه همچنین در مورد پهنه‌بندی روستاها و نظارت بر 186 روستای شهرستان اردبیل در باب کاهش آسیب‌های اجتماعی و خطرات ناشی از مصرف موادمخدر از نوع گل هشدارهایی ارائه شد و از دهیاران و شوراها خواسته شد با کشت و عمل‌آوری محصولات شاهدانه و خشخاش و همچنین گسترش مصرف گل جلوگیری کرده و اقدامات ضربتی را در کاهش این دغدغه‌ها به سرعت انجام دهند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.