موضوعی که حجت الاسلام سید محمد سرمه چشم، امام جمعه تفت در خطبه های نمازجمعه به آن پرداخت و گفت: مسئولان جلوی انتقال پساب فاضلاب تفت به جای دیگر را بگیرند چرا که محصول یک شهر باید به همان شهر بازگردد؛ نباید در برابر خوبی مردم تفت نسبت به حقشان اجحاف شود.

این موضوع به محور نشست شورای شهرستان تفت در فروردین ماه ۹۷ با حضور مدیران آب استان تبدیل می شود و در آن نشست محمدحسین بهارستان، رئیس شورای شهرستان می‌گوید: از مدیریت شرکت آب منطقه ای و سازمان آب و فاضلاب استان که متولی این امر هستند تقاضا داریم که در خصوص صدور مجوز بازگشت پساب تفت به فضای سبز شهر تفت مساعدت کنند.

 محمد مهدی جوادیان زاده، مدیرعامل آب منطقه ای استان در پاسخ با بیان اینکه تصمیم گیری برای تخصیص پساب فاضلاب زیر نظر کمیته ای در وزارت نیرو است، گفت: چنانچه در خواست شورای شهرستان تفت بازگشت پساب به فضای سبز تفت است ما هم موافق بوده و در این زمینه تمام همکاری خود را انجام خواهیم داد.

پس از گذشت حدود ۱۴ ماه از این موضوع، علی رغم پیگیری ها نتیجه ای حاصل نمی شود تا در تیرماه سال جاری نشست شورای شهر تفت با این موضوع  و با حضور مسئولان استانی برگزار می شود.

محمدحسین بهارستان، رئیس وقت شورای اسلامی شهر تفت با بیان اینکه تخصیص پساب فاضلاب به تفت مصوبه شورای شهرستان را دارد، گفت: سرانه پارک ها و فضای سبز عمومی شهر تفت ۵ برابر میانگین کشوری است و عمدتا مورد استفاده هم استانی های عزیزمان قرار می گیرد.

وی ادامه می دهد: خشکسالی های چندسال اخیر و محدودیت منابع آبی شهرداری تفت را با مشکل تامین آب مورد نیاز فضای سبز عمومی روبرو ساخته و مستلزم نگاه و توجه مسئولان برای بازگشت پساب فاضلاب شهری برای حفظ فضای سبز باغشهر استان در کوتاه ترین زمان ممکن است.

اما این موضوع اجرایی نشد تا اینکه رئیس جدید شورای شهر تفت در اولین روزهای کاری خود در نامه ای به مدیرعامل آب منطقه ای استان خواهان تخصیص پساب فاضلاب تفت به همین شهر شد.

سید مهدی اعرابی در این نامه با بیان اینکه شهر تفت بالاترین سرانه فضای سبز استان را دارد، تأمین آب این درختان را مطالبه عمومی مردم عنوان کرده  و می نویسد: واگذاری کل پساب تصفیه شده به شهرداری تفت و مدیریت واحد آن از درخواست های اولویت دار مردم تفت است.

پساب فاضلاب شهری تفت در فاصله پنج کیلومتری شهر در روستای زین آباد جمع می شود که بخشی از آن با توجه به تعهد آب و فاضلاب مبنی بر ایجاد فضای سبز استفاده می شود و بقیه آن در آنجا ساکن است و یا به زیر زمین می رود و با وجود همه این پیگیری ها متأسفانه هنوز پساب فاضلابی به تفت بازنگشته و یکی از خواسته های اصلی مردم تفت روی زمین مانده است و درختان این باغشهر از کم آبی رنج می برند.

جدای از ضرورت تخصیص پساب فاضلاب تفت به این باغشهر نکته حائز اهمیت دیگر مدیریت واحد و یکپارچه آن است که می طلبد زیر نظر شهرداری به عنوان متولی فضای سبز هر شهر باشد تا چنانچه نهادها و ارگان های دیگری هم خواهان آبیاری هستند از شهرداری پیگیری کنند؛ طبیعتا چند تکه کردن این پساب بر اساس درخواست ارگان های مختلف به مصلحت شهر نیست.

تفت که به باغشهر استان یزد شهره است در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.