مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این نشست با بیان اینکه لازم است از فعالان عرصه خبر قدردانی شود، تصریح کرد: اهمیت خبر در جامعه و ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه مشخص است.

مجید جوادیان زاده، هر دو مقوله بقا و ارتقا را مهم توصیف کرد و یادآور شد: راهبرد ما ارتقاست نه بقا؛ پایتخت کتاب شدن یزد و ثبت جهانی این شهر، نشان از ارتقای ماست.

وی با اشاره به اینکه جامعه ارام، جامعه پر خبری نیست و تکراری است اضافه کرد: یزد، دغدغه هویت دارد که در خیلی جاها مطرح نیست؛ رسانه‌ها می‌توانند جویندگان این پرسش باشند و وارد عرصه شوند.

جوادیان زاده با بیان اینکه بحث خبرنگار و اینکه باید چه ویژگی هایی داشته باشد سالهاست مطرح است گفت: این دغدغه همیشه بوده و هنوز هم هست اما بنا نداریم در نهادهای صنفی و مدنی دخالت کنیم.

وی افزود: برخی مسائل و مشکلات رسانه ها اقتصادی است که قابل انکار نیست ولی بخشی از آن تحولات ایجاد شده در این عرصه هست که جهانی است.

فضای مجازی رقیب قدرتمند رسانه هاست

مدیر کل ارشاد یزد در ادامه از فضای مجازی بعنوا رقیب قدرتمند رسانه‌ها یاد کرد و اظهار داشـت: باید فضا را درک کنیم و با شرایط جدید حرکت کنیم، لازم است رسانه‌ها مطالب خود را به سمت مسائل عمیق تر  ببرند.

وی داشتن نگاه جدید به این حوزه را ضروری دانست و افزود: رسانه های ما با بحران سرمایه های اجتماعی روبرو هستند، نگاه به رسانه ها گاها سطحی است، اعتماد به رسانه مهم است و رسانه ها هم میخواهند اعتماد مردم را جلب کنند.

توسعه رسانه‌های استان یزد در دستور کار است

جوادیان زاده، سند توسعه رسانه‌های استان را اولویت نخست این اداره کل اعلام کرد که قدم‌های اول آن برداشته شده و به سازمان برنامه و بودجه هم پیشنهاد داده شده تا تامین اعتبار کن‌د.

وی با بیان اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود را در این عرصه پیشتاز و بردبار می داند گفت: در عرصه رسانه‌ها کمترین جوابیه را به آنها می‌دهیم چون اعتقاد نداریم که اگر مطلبی بر علیه ما نوشتند باید فوری عکس العمل نشان دهیم .

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه فعالیت برخی شبکه های اجتماعی غیر مجاز هم تصریح کرد: گروهها و کانالها را تشویق کردیم که باید مجوز بگیرند، ضوابط را به آنها بگوییم تا داخل یک شبکه بزرگ اجتماعی شوند .

وجهه خبرنگاران در بسیاری از کشورها بهتر از ایران است 

مدیر مسوول روزنامه پیمان یزد هم با قدردانی از ایرنا به خاطر میزبانی این نشست گفت: معتقدم که خبرنگاران، نمایندگان مردم هستند که داوطلبانه انتخاب شدند تا مسائل مردم را عیان کنند و پل ارتباطی میان مردم و مسوولان باشند.

محمد مسعود اردکان با بیان اینکه خیلی از خبرنگاران مشکلاتی دارند و در کشورهای دیگر، خبرنگاران از وجهه بهتری برخوردارند که این جای تاسف دارد افزود: بنده به سهم خودم نمیدانم در این شرایط بحران زده اقتصادی چگونه به کارم ادامه دهم.

وی پایین بودن کیفیت روزنامه‌های محلی در این استان را به نقد کشید و یادآور شد: معتقدم مطبوعات محلی، کیفیت خبری ندارند اما باید به هزینه های بالای این دسته از مطبوعات هم توجه داشت و این را کسی نمی داند.

ارکان، تصریح کرد: گاها اعلام می کنند روزنامه پیمان یزد ۵۰ میلیون تومان آگهی داشته اما از محدودیت های ما نمی گویند؛ ۳۰ سال تلاش کردم و روزنامه را بدون وقفه منتشر کردم و با عشق هم وارد این عرصه شدم.

وی شریان حیاتی یک روزنامه محلی را آگهی دانست و یادآور شد: شمارگان پیمان یزد به مراتب از مطبوعات سراسری بالاتر است اما دیده نمی شود، پیشتر  یک کامیون کاغذ می آوردم با سه میلون تومان ولی الان یک نیسان کاغذ ردیف کردم با ۵۰ میلیون تومان.

این روزنامه نگار با بیان اینکه افتخار می کنم که تاریخ شهرم را ثبت و منعکس می کنم گفت: امید است دولت فکری اساسی برای مطبوعات محلی بردارد.

هیچکس با چند بار قلم زدن، خبرنگار نمی شود

مدیر خانه مطبوعات یزد هم با تشکر از ایرنا بخاطر برپایی این جلسه گفت:  امید است این جلسات، بیشتر و بهتر تشکیل شود و خانه مطبوعات هم برای تشکیل میزگردهای تخصصی آمادگی دارد و از رسانه ها حمایت می کند.

فرزاد فیضی با انتقاد از اینکه الان به جایی رسیده ایم که همه دوستان عرصه خبر، پیشکسوت محسوب می شوند افزود: سربازان و ژنرال های واقعی این عرصه کجا هستند. 

وی با بیان اینکه ما با شیوه کار خود، چرخه ورود به این عرصه را متوقف کردیم و نمی دانیم داریم چه می کنیم اضافه کرد: به اینجا رسیدیم که ورود به این عرصه از مسیر خود انجام نمی شود؛ افرادی هستند که یک ماه در یک دفتر کار می کنند و بعد از آن خود را رسانه ای و خبرنگار میدانند و همین آدم هم جزو مدعیان اصلی این حوزه می شود.

وی گفت: افرادی هستند که از نظر فنی، صفر هستند ولی از لحاظ ادعا صد هستند این باعث شده که تولید محتوا و گزارش نداشته باشیم و به برخی اخبار پوششی اکتفا کردیم.

وی با ناخرسندی از حاضر نشدن برخی از خبرنگاران در دوره های خبری اضافه نمود: هیچکس حق ندارد خود را در این عرصه علامه دهر بداند.

تربیت خبرنگاران تخصصی در حوزه های مختلف در دستور کار است

مدیر خانه مطبوعات یزد با بیان اینکه تربیت خبرنگاران تخصصی در حوزه های مختلف در دستور کار خانه مطبوعات است تصریح کرد: در حوزه ورزش و بانوان ما این اتفاق افتاده و خبرنگاران را می شناسیم؛ در حوزه اقتصاد و صنعت هم، شرایط فراهم شده است.

وی تصریح کرد: فراخوان می دهیم تا افراد علاقه‌مند ثبت نام کنند و تفاهم نامه ای امضا می شود تا این دوره های تخصصی برگزار شود.

وی اداره برخی از دستگاهای اداری استان توسط افرادی که تا پیش از این رسانه ای بودند را مایه مباهات این استان دانست و گفت: در حال حاضر استان ما توسط مدیرانی اداره می شود که قبلا مدیر مسوول نشریه بودند و این جنس کار را می شناسند و اگر این فرصت از دست برود گناه کرده ایم.

وی چالش نقدینگی را مشکل مهم رسانه های مکتوب دانست و افزود: پاسخ به این پرسش مهم است که ایا یک ساختار اقتصادی برای نشریه خود درست کرده ایم و از بخش خصوصی و بازار بهره مند شده ایم؟.

روزنامه های سراسری را نادیده نگیریم

سرپرست روزنامه رسالت در استان یزد نیز در این نشست با گله مندی از برخی امتیاز بندی ها که به ضرر برخی از روزنامه های سراسری شده گفت: خانه مطبوعات یزد در رده بندی خود روزنامه رسالت را در امتیاز بندی به حساب نیاورده است.

محمدحسین صداقت افزود: خوانندگان سنتی هستند که هنوز دنبال روزنامه های قدیمی‌اند اما اغلب روزنامه های سراسری نادیده گرفته شده اند.

وی با انتقاد از بحث شرکت در ازمون ارشاد برای ادامه کار آن دسته از رسانه هایی که سابقه طولانی دارند اظهار داشت: خانه مطبوعات باید حامی رسانه ها باشد.

وی همچنین از فعالیت بی ضابطه برخی از افراد بعنوان خبرنگار در استان ابراز ناخرسندی کرد و اظهار داشت: برخی نشریات به خاطر روند کار خودشان دهها نفر را بعنوان خبرنگار معرفی می کنند.

در عرصه رسانه استان با مشکل نیروی انسانی روبرو هستیم  

نماینده انجمن صنفی خبرگزاری ها و رسانه های برخط استان یزد هم مهمترین مشکل حوزه رسانه را نیروی انسانی دانست و گفت: در استان ی‌زد با مشکل نیروی انسانی واقعی روبرو هستیم و همین باعث شده وقتی نیاز به فعالیت خبری باشه کسی در میدان نباشد؛ در زمان های لازم ۲۰ نفر هم در میدان نیستند ولی در زمانهایی  ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر خبرنگار پا به میدان می گذارند.

فرشاد براتی تصریح کرد: در حوزه نیروی انسانی می توانیم شاخص ها را به حد نصاب برسانیم و هر رسانه ای به درجه یک برسد.

وی با انتقاد از پر شدن این عرصه از هر کس که خود را خبرنگار می داند تاکید کرد: برخی خوب کار می کنند ولی برخی فقط برای استفاده از نام رسانه می ایند که اینها به رسانه ضربه می زند.

وی با بیان اینکه خیلی از مطالب رسانه ها دیده نمی شود و این ضعف رسانه در استان است به دیدگاه برخی مسوولان به عرصه خبر هم گریزی زد و افزود: دیدی که مسولان استان به رسانه دارند دید تبلیغی و ابزاری برای ارائه عملکرد آنهاست.

وی تصریح کرد: برخی ها خبر بیار هستند تا خبرنگار،  این نشست ها اگر مدام داشته باشیم و به صورت تخصصی انجام بشود می تواند مثمر ثمر باشد.

وی سیاست عدم برخورد با رسانه ها از سوی دستگاه قضایی و حل ریش سفیدی آن را مثمر ثمر ندانست و گفت: با این شیوه، عملکرد رسانه ها منفی می شود و موجب می گردد اخلاق را زیر پا بگذاریم و دروغ و تهمت بنویسم و اعتبار رسانه از بین برود.

۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.