به گزارش ایرنا، میانگین سرمایه گذاری این تعداد طرح اقتصادی در فاز نخست افزون بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

این ۱۳ طرح مصوب از مجموع ۱۷ طرح مطرح شده در نشست امروز شورای برنامه ریزی و توسعه استان بود که چهار مورد دیگر نیز به دلیل نداشتن توجیه فنی و اقتصادی لازم از سوی اعضا به تصویب نرسید.

بخش عمده و بیش از ۷۰درصد طرح های مصوب امروز در حوزه گردشگری و شامل مجتمع های تفریحی، خدماتی و اقامتی در شهرهای مختلف استان بوده، یک طرح در حوزه انرژی شامل احداث نیرگاه حرارتی ۵۰۰ مگاواتی در شهر دهدشت با ۳۰۰ نفر اشتغالزایی و طرح صنعتی لوله های بدون درز خطوط نفت و گاز در شهرستان بهمئی با حجم سرمایه گذاری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال از مهمترین طرح های مصوب در نشست امروز شورای برنامه ریزی و توسعه استان بودند.

همکاری بین بخشی در استان ضعیف است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: آنچه که در این نشست قابل مشهود و محسوس به نظر می رسید اینست که همکاری و تعامل بین بخشی در استان بسیار ضعیف است و برخی دستگاه های به جای گفت و گو و حل مسایل مشغول مجادله، موازی کاری و دخالت در امور همدیگر هستند.

حسین کلانتری تصریح کرد: هرگونه اختلاف در بین دستگاه های اجرایی قبل از ارجاع به دستگاه های نظارتی و یا قضایی باید به استانداری ارجاع داده شود.

وی با اشاره به تصویب طرح های مهم اقتصادی و سرمایه گذاری در نشست امروز شورای برنامه ریزی  استان نیز گفت که اعطای تسهیلات و اجرای این طرح ها باید با حساسیت و نظارت دقیق از سوی دستگاه های اجرایی مربوطه و نظارتی همراه باشد.

کلانتری اظهار داشت: برغم همه محدودیت ها و کمبودهای منابع مالی و اعتباری اما بسیاری از بخش ها و حتی در دورترین روستاها و نقاط محروم این استان طرح های عمرانی ، خدماتی و سرمایه گذاری  در حال اجراست.

وی با بیان اینکه کشور امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد، گفت: مدیران دستگاه های اجرایی و متولی در حوزه های مختلف باید با ملاحظه و درک شرایط موجود از ریخت و پاش ها و هزینه های اضافی پرهیز کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جذب به موقع اعتبارات عمرانی و هزینه ای ابلاغ شده و همچنین تسریع در مبادله موافقت نامه ها از سوی دستگاه های مختلف اجرایی استان تاکید کرد و یادآور شد: یکی از ملاک های اصلی ارزیابی مدیران میزان جذب اعتبارات ملی و استانی بویژه در حوزه اسناد خزانه است.

حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: تاکنون حدود ۲۴ درصد معادل بیش از یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی (تملک و دارایی های سرمایه ای) و همچنین ۴۶درصد از اعبتارات هزینه ای این استان از سوی شورای برنامه ریزی و سازمان برنامه و بودجه به دستگاه های اجرایی و فرمانداران هشت گانه استان ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی استانی در زمینه جذب اعتبارات هزینه ای تا ۲ روز آینده اواخر روز دوشنبه برای مبادله موافقت نامه ها اقدام کنند و در زمینه جذب اعتبارات عمرانی و جذب اسناد خزانه نیز تا ۶ شهریور امسال مهلت دارند.

تصویب طرح هادی شهر مادوان

طرح هادی شهر مادوان نیز که همچون فرآیند شهر شدنش همواره با چالش ها و موانع متعددی مواجه بوده و بیش از یک دهه است در گیرو دار کاغذبازی اداری می چرخد امروز و با رفع ایرادهای قبلی از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسید.

این طرح بیش از یک دهه بود که به دلایل مختلف از جمله معارضات اجتماعی میان مردم، اعضای شورا و شهرداری و همچنین برخی موانع قانونی از سوی دستگاه های نظارتی و متولی معطل مانده بود.

 مادوان که تا سال ۸۶ به عنوان یکی از روستاهای اقماری و پیرامونی شهر یاسوج محسوب می شد به عقیده کارشناسان و حتی مسئولان فعلی یاسوج هیچ گونه زیرساخت و شاخص های شهر شدن را نداشته اما در یک تصمیم شتاب زده و برخی فشارهای سیاسی تبدیل به شهر شد.
اگرچه مسئولان و تصمیم گیرندگان وقت بر این باور بودند که با شهر شدن مادوان، زیرساختها و امکانات رفاهی و خدماتی نیز به سوی شهر سرازیر می شود اما پس از این سالها نه تنها زیرساختی در این منطقه ایجاد نشد بلکه رشد شتابان جمعیت و مهاجرت بی رویه به مادوان شهری با مشکلات و چالش های فراوان اجتماعی ،فرهنگی و حتی امنیتی ایجاد کرده است.

رشد شتابان جمعیت و ساخت و سازهای غیرمجاز، مهاجرت های بی رویه، کمبود محسوس امکانات رفاهی، خدماتی، تعیین نشدن حریم شهری، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر و وجود اختلافات عمیق بین بخشی از جمله مشکلات و چالش هایی است که امروز ساکنان و مسئولان شهری مادوان با آن روبه رو هستند.

۳۰۱۶/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.