به گزارش ایرنا، سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد این روزها همچون نقاشی چیره دست با رنگین کمانی از تنوع جاذبه های گردشگری پاسخگوی طبیعت دوستان با سلیقه های مختلف شده است.
در حالیکه مناطق شمالی و دامنه های دنای سترگ و پیست اسکی کاکان میزبان اسکی بازان و دوستداران بازی های زمستانی است اما در مناطق جنوبی این استان داستان دیگری است.
اینجا خبر از یخبندان، تن پوش سفید فام طبیعت و خواب زمستانی درختان نیست.
در این بخش از بهشت رویایی طبیعت کهگیلویه و بویراحمد نغمه سرایی پرندگان، صدای شرشر چشمه ساران، آبشارها، سبزه زاران، گل های رنگارنگ و رقص گندم زارها هر انسانی را شیفته خود می کند.
اینک کهگیلویه و بویراحمد با250 جاذبه گردشگری، 870 هزار هکتار جنگل، 2 هزار اثر تاریخی، حدود 300بارگاه امامزادگان پذیرای گردشگران شده است.

** گردنه شلال دون
تفرجگاه شلال دون از توابع شهرستان باشت با آب و هوایی مفرح، پوشش جنگلی بلوط و طبیعتی چشم نواز و قرار داشتن در محل جاده ارتباطی از استان‌های خوزستان، بوشهر به فارس شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در اسفند و فروردین است.
**حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) میعادگاه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت
حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) با قرار داشتن در دل کوه های نفتخیز، وجود چشمه های آب گرم و طبیعتی زیبا به ویژه در سال پرباران امسال از مقاصد اصلی گردشگری مذهبی در جنوب ایران است.
این بارگاه نورانی زائرانی از کشورهای مختلف جهان و مناطق مختلف ایران را پذیراست.
**باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام جاذبه ای بدیع با تنوع گونه‌های درختی و چشم‌انداز مفرح چشمه‌ساران و استخر بزرگ آن گوشه ای دیگر از طبیعت مفرح کهگیلویه و بویراحمد است.
** رود رونه نغمه خوش زندگی
منطقه گردشگری رود رونه که سه کیلومتر طول دارد یکی دیگر از شاهکارهای طبیعت در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است.
آب سرد و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته‌های پونه، آب و هوای دلپذیر و وجود قلعه‌های تاریخی باعث شده این منطقه به بهشت گمشده گردشگری جنوب کشور مشهور شود.
** سواحل سد کوثر
سد کوثر که برای تأمین آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب و طبیعت زیبا محل اسکان است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری ،پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های دریاچه سد کوثر این جاذبه ای تماشایی مبدل کرده است.
** سخن سرایی تمدن ایرانی در نقش برجسته های تنگ سولک
نقش برجسته‌های تنگ سولک با 12 نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار اشکانی است.
راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَک، سروها جلوه‌ای خاص به این اثر بخشیده است.
نقوش برجسته تنگ سولک صحنه‌های گوناگونی از آیین‌های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم‌های سواره نظام و پیاده نظام، تاج گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش آمد گویی و دیگر جلوه‌های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به نمایش گذاشته است.
**تل «خسرو»
یکی از مکان های باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به «کی خسرو» فرزند «سیاوش» از پادشاهان کیانی نسبت می دهند و افسانه این تل، قرن ها سینه به سینه نقل شده و اکنون نیز در بین مردم بومی ساری و جاری است.
بومیان معتقدند پس ازآنکه به کی خسرو سروش الهی می رسد، به دشت یاسوج می آید و به سوارانش دستور می دهد هرکدام توبره ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه ای شکل بگیرد.
**دشت های خوش آب و هوا
دشتک زیبای دیل، قلات گناوه و آبریگون از تفرجگاه‌های طبیعی جنوب کشور است.
این دشت‌ها با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی است.
** روستای تاریخی مارین
روستای مارین در 30 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران نیز به عنوان ماسوله جنوب با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
آب و هوای مفرح، وجود بقعه متبرکه بی بی حمیده (س)، باغ‌های میوه‌های رنگارنگ مارین را به ماسوله جنوب ایران معروف کرده و این روستا همه ساله در فصل بهار و اواخر زمستان میزبان گردشگران زیادی از تمام نقاط کشور است.
**پیست اسکی کاکان یاسوج
این پیست واقع در «گردنه باباحسن» با ارتفاع برفی حدود 2متر در 15 کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و مکانی دل انگیز برای ورزشهای زمستانی است.
** غار ده شیخ پاتاوه
این غار بر اساس بررسی های زمین شناسی، شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل های اعجاب انگیز و دالان های زیبا شده است.
غار ده شیخ یکی از شگفت انگیزترین غارهای شناخته شده در کشور است که دهانه این غار در ارتفاع 1670 متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.
غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و شگفتی های حیرت آور توصیف کرده اند.
**تل «خسرو»
یکی از مکان های باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به «کی خسرو» فرزند «سیاوش» از پادشاهان کیانی نسبت می دهند و افسانه این تل، قرن ها سینه به سینه نقل شده و اکنون نیز در بین مردم بومی ساری و جاری است.
بومیان معتقدند پس ازآنکه به کی خسرو سروش الهی می رسد، به دشت یاسوج می آید و به سوارانش دستور می دهد هرکدام توبره ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه ای شکل بگیرد.
** برنامه های پیش بینی شده برای رفاه مسافران
سرپرست معاونت گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران انجام شده است.
فرشید کرمی اظهار داشت: یک هزار و 100 تخت در قالب هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر، بوم گردی ها و دیگر موارد برای استقبال از مسافران نوروزی در استان آماده شده است.
وی افزود: امسال چهار پارک اسکان در شهرستان های استان ،120چمشه سرویس بهداشتی، تعدادی آلاچیق و سکو نشیمن در مکان های و تفرجگاه های گردشگری استان ایجاد شده است.
کرمی با اشاره به تشکیل تیم های بازرسی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه بویراحمد در ایام نوروز، بیان کرد: در ایام نوروز مراکز رفاهی و خدماتی گردشگری بین راهی و درون شهری مورد بازدید گشت های نظارتی قرار می گیرند.
وی عنوان کرد: برای پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌های مختلفی پیش بینی شده است.
سرپرست معاونت گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین در تمام شهرستان های این استان جشن های نوروزی برگزار می شود.
به گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می شود شمار گردشگران ورودی به استان در ایام نوروز 98 بیش از 30 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یابد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح آرامش بهاری در 14بقعه متبرکه شاخص این استان با حضور مبلغان دینی اجرا می‌شود.
حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور اظهار داشت: طرح آرامش بهاری از 28 اسفند 97 تا 14 فروردین 98 در بقاع متبرکه شاخص کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
جنتی پور افزود: بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه خاتون (س)، امامزاده جعفر (ع)، امامزاده شاه مختار (ع)، امامزاده سید محمود (ع) مهم‌ترین آستانه‌های مقدسی است که طرح آرامش بهاری در آنها به‌ صورت ویژه اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: برپایی سفره‌های هفت‌ سین قرائت زیارت آل یاسین، دعای تحویل سال نو، تلاوت قرآن و پخش پیام تبریک مقام معظم رهبری از برنامه‌های ویژه آغاز لحظه تحویل سال نو در بقاع متبرکه شاخص کهگیلویه و بویراحمد است.
وی ادامه داد: غبارروبی و نظافت بقاع متبرکه، پذیرایی از مسافران نوروزی و زائران، آماده سازی فضاهای خدماتی از قبیل پاکیزه کردن صحن و رواق و زائرسراها، سرویس های بهداشتی، تامین آب سالم، روشنایی بقاع متبرکه و حفظ امنیت لازم در اماکن متبرکه از خدمات پیش بینی شده در این مکان های مقدس است.
جنتی پور اضافه کرد: اداره اوقاف با هدف بهره برداری معنوی از فضای بقاع متبرکه و امامزادگان در ایام تعطیلات نوروزی و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جوار امامزادگان این طرح را اجرا می کند.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالیانه پذیرای سه میلیون گردشگر است که تعدادی جهانگرد هم در میان آنها به چشم می خورد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.