حسن نوروزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: واگذاری اسناد خزانه اسلامی که از سال ۱۳۹۵ برای طرح های عمرانی در کشور  مرسوم شده است در ۲ سال نخست مشکلاتی داشت اما سال ۱۳۹۷ با استقبال پیمانکاران مواجه شده است.

وی اظهار داشت: این اسناد در بورس قابل معامله است و برای بخش خصوصی قابل توجیه اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، اسناد خزانه اسلامی یک ابزار مالی مبتنی بر بدهی دولت به نظام بانکی، ذینفعان و تامین کنندگان منابع است که در چارچوب ظرفیت های قوانین بودجه سنواتی، به وسیله خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می شود. 

اسناد خزانه، اوراق بهادار بانام یا بی نام است که خزانه داری کل با بهای اسمی معین و بدون کوپن سود با سررسیدهای حداکثر تا سه سال منتشر کرده و در قبال بدهی های قطعی بخش دولتی و با توافق بستانکاران به صورت تنزیلی (با کسر از بهای اسمی) در اختیار آنها قرار می دهد. 

برپایه این گزارش، در واقع دولت می تواند با انعقاد قراردادهای مربوط به مبادله های واقعی، اوراق بهادار خزانه را برای سررسید معین در اختیار بانک ها، پیمانکاران پروژه های کوتاه مدت یا تامین کنندگان نیازهای جاری و به طور کلی طلبکاران دولت قرار دهد و از این راه نیازها و هزینه های جاری و کوتاه مدت خود را تامین مالی کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد  تصریح کرد:امسال نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب اسناد خزانه و نقدینگی برای استان پیش بینی شده است.

نوروزی عنوان کرد: هفت هزار میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه ملی و ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای عمران و توسعه کهگیلویه و بویراحمد از محل اعتبارات استانی در سال جاری پیش بینی شده است.

وی ابراز داشت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبار امسال تخصیص یافته و از هفته آینده مبادله موافقت نامه ها آغاز می شود.

نوروزی ادامه داد: این میزان اعتبار برای اجرای بیش از یکهزار و ۸۵۰ طرح عمرانی در مناطق مختلف استان هزینه شد.

نوروزی ابراز کرد: جاده پاتاوه - دهدشت، چهار خطه های بهبهان - گچساران، یاسوج - شیراز، یاسوج - سمیرم، تأمین آب چهار شهر حوزه کهگیلویه از سد کوثر و تأمین آب آشامیدنی شهر لیکک از مهمترین طرح‌های در حال ساخت کهگیلویه و بویراحمد است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی در حال اجرای این استان را بین ۱۰ تا ۹۰ درصد اعلام کرد.

کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۶۴۳ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۷۲۰ روستا بالای ۲۰ خانوار و مابقی زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.