زیست بوم (اکوسیستم) کارآفرینی به مجموعه افراد، سازمان‌­ها، روش‌­ها، قوانین و رویدادها در یک محدوده جغرافیایی گفته می­‌شود که بر فعالیت­‌های کارآفرینی در آن منطقه، اثر می‌گذارد. 

نوید ادریس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بخش ها و اجزا شامل نهادهای دولتی، شرکت های نوپا، شرکت های مادر و بزرگ، سازمان های مردم نهاد، مجموعه های رسانه ای و چند رسانه ای، مشارکت کننده ها، علاقه مندان، هادیان و تسهیل گران کارآفرینی، اتحادیه‌ها، اصناف، نظام مهندسی تخصصی، مجموعه های کمک کارآفرین، مراکز آموزشی و پژوهشی، مشاوران و نیروهای متخصص و ارائه‌دهندگان تضمین و امنیت کسب‌وکار است.

وی با اشاره به مدل راهبردی رشد و توسعه زیست بوم کارآفرینی در کشور اظهار داشت: ابتدا باید اجزای این زیست بوم را بشناسیم و این اجزا به صورت هماهنگ و برای توسعه زیست بوم همکاری کنند.

این کارشناس کارآفرینی با بیان اینکه باید جایگاه هر یک از نهادهای دولتی در توسعه اقتصادی، مشخص شود و به سمت چابک‌سازی حرکت کنند، خاطرنشان کرد: از وظایف اصلی این نهادها، مهیا کردن زیرساخت‌ها از جمله فنی و قانونی‌، امنیتی، تسهیل در گردش کار و هماهنگی‌های مورد نیاز است.

ادریس، شرکت‌های نوپا را هسته زیست بوم (اکوسیستم) کارآفرینی خواند و اضافه کرد: در این شرکت ها، متخصصان و کارآفرین‌ها در قالب یک گروه در کنار یکدیگر فعال هستند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مادر و بزرگ جایگاه‌ مهمی در اقتصاد کشور به دلیل تامین مواد اولیه و بسترساز ایجاد صنایع دیگر و استارتاپ‌ها دارند، اظهار داشت: این شرکت‌ها با اعلام‌ نیازها و مشکلات خود، باعث شکل‌گیری شرکت‌های نوپایی می‌شوند که برای برطرف‌کردن آن مشکلات، تلاش می‌کنند.

این کارشناس با اشاره به سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها) مانند اتاق بازرگانی، گفت: این تشکل‌های اقتصادی میتوانند نقش‌هایی از جمله رابط بین نهادهای دولتی و بخش خصوصی، هم‌افزایی‌های کارآفرینان، برگزاری رویدادها و حمایت از مجموعه‌های کارآفرینان داشته باشند.

ادریس با تاکید بر اینکه  مجموعه‌های رسانه‌ای و چندرسانه‌ای مانند روزنامه‌ها، رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در توسعه برند و شناخت محصول و مشتری دارند، افزود: مشارکت‌کننده‌ها نیز شامل مجموعه‌ها و اشخاص سرمایه‌گذار از جمله سرمایه‌گذاران شخصی‌، صندوق‌های جسورانه، قرض‌الحسنه و فرابورس هستند که می‌توانند معادل سرمایه برای رشد و توسعه و ایجاد یک کسب‌وکار کارآفرینی را در اختیار کارآفرینان قرار دهند.

وی، علاقه‌مندان را اشخاص عادی دانست که در کمک و توسعه مجموعه‌ها و فرهنگسازی در جهت رشد فضای کارآفرینی و معرفی و فروش کمک بسزایی می‌توانند انجام بدهند، ادامه داد: هادیان و تسهیل گران کارآفرینی نیز اشخاصی هستند که با توجه به تجربه ای که دارند، روابط شغلی و کاری گسترده خود را در خدمت دیگران قرار می‌دهند تا فضای کارآفرینی رشد کند.

این کارشناس، اتحادیه‌ها، اصناف و نظام مهندسی تخصصی را مجموعه‌های رابط بین نهادهای دولتی و خصوصی در توسعه کارآفرینی دانست و اظهار داشت: مجموعه‌های کمک کارآفرین‌ نیز شامل شتابدهنده‌ها و  مراکز رشد است که به کمک استارتاپ ها و شرکت های نوپا می آیند و امکانات اولیه شروع یک کسب‌وکار را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته شتاب دهنده ها و مراکز رشد باعث سرعت بخشی به فضای کارآفرینی و استارتاپی ایران شدند، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر ۱۰ شتاب دهنده و ۱۵ مرکز رشد در استان اصفهان فعال است.

این کارشناس با اشاره به اهمیت آموزش‌ و پژوهش در کارآفرینی، تصریح کرد: این موضوع باعث ارتقای سطح مهارت‌های کارآفرینی به ویژه در طراحی راهبردهای کسب‌وکار و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. 

وی، نقش مشاوران و نیروهای متخصص مانند وکیل، حسابدار و مشاور کسب‌وکار را در توسعه کارآفرینی، بسیار مهم خواند و اضافه کرد: کارآفرینان کشورمان هنوز تاثیر استفاده از این مشاوران را قبل از اقدام به‌خوبی متوجه نشده‌اند.

ادریس، بیمه، ثبت برند، ثبت اختراع و بانک‌ها را ارائه‌دهندگان تضمین و امنیت کسب‌وکار عنوان و تاکید کرد: وجود امنیت بیشتر در فعالیت هایی مانند تیم‌سازی‌، فروش و ارتباطات فراکشوری، هم‌افزایی‌ و حرکت به سمت اقدام های جسورانه، باعث رشد و ایجاد سریع‌تر کسب‌وکار می شود.

دبیر انجمن مدیران صنایع اصفهان با بیان اینکه شاخصه هایی برای ارزیابی رشد فضای کارآفرینی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) یکی از آنهاست که رتبه ایران در ارزیابی سال ۲۰۱۸ آن در بین ۱۳۷ کشور، ۷۲ بود.

وی برخی از معیارهای این شاخص جهانی را مهارت کسب و کارهای نوپا، پذیرش ریسک (خطر)، شبکه سازی، پشتیبانی فرهنگی، جذب فناوری، سرمایه انسانی، رقابت و نوآوری محصول عنوان و اضافه کرد: ایران در سال های اخیر روند رو به رشدی در این شاخص ها داشته که امید است با همکاری و هم افزایی بیشتر بین ۱۳ بخش مذکور شاهد توسعه هرچه بیشتر کارآفرینی در کشورمان باشیم.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.