مجاهد کرباسی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توسعه و ترویج این رشته و آشنایی و جذب جوانان و هنرجویان علاقه‌مند به قلم‌زنی هدف دوره است.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این دوره زیرنظر اساتید مجرب عامل مناسبی برای اشتغال و کارآفرینی جوانان باشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: در این دوره تعدادی از جوانان به مدت ۳۰  ساعت آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

کرباسی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی نقش مناسبی در تولید، اشتغال و حفظ صنایع دستی دارد.

این مسئول اظهار داشت: تاکنون رشته‌های صنایع دستی چاقوسازی، سنگ تراشی و ترکه بافی این شهرستان با ۲۰ فعال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کرباسی سایر رشته‌های فعال شهرستان را گیوه بافی، تخت کشی، قالی بافی، معرق کاری، منبت کاری، سرمه دوزی و کار روی چوب و شیشه ذکر کرد که حدود ۱۵۰ نفر از زنان و مردان علاقه مند در شهر و برخی روستاهای بخش مرکزی به آن اشتغال دارند.

صنایع دستی نوعی محصول است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته شود، معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی تولید کالا اطلاق می‌شود لوازمی که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین آلات مختلف ساخته شوند جزو صنایع دستی نیستند.

بدون شک این آثار با معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید پایدار و توسعه دارد و باید بیش از گذشته برای احیای آن تلاش شود.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۱۰۰ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.