به گزارش ایرنا رقیه کرمانیان روز چهارشنبه در نشست معرفی پروژه پیشگام خدمات جامع سلامت روانی و مراقبت های اجتماعی(سراج) افزود: این طرح یکی از گام های مثبت در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهرستان است.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح درسطح شهرستان که یکی مهمترین پروژه های وزارت بهداشت در ارتقای سلامت روان و کاهش اختلالات روانپزشکی می باشد مطمئنا سبب موفقیت هایی خواهد شد .
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اردکان درادامه به اهمیت مراقبت های اولیه بهداشتی در سلامت جامعه پرداخت وتصریح کرد: سلامت، اجتماع محور است و به مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی جهت شناسائی، اولویت بندی و حل مشکلات نیاز اساسی دارد.
سید محمد پورهاشمی اردکانی مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان نیز درخصوص طرح سراج و چگونگی اجرای آن بصورت پیشگام در شهر اردکان گفت: در بسته اقدام برای جامعه طرح سراج، اقداماتی نظیر تشکیل شورای فرمانداری و انعقاد تفاهم نامه مشترک با ادارات، طرح برنامه در خانه مشارکت با حضور نمایندگان ادارات و سازمان مردم نهاد، استقرار بسته خود اتکایی و تشکیل کمیته راهبردی باید صورت گیرد.
براساس پیمایش ملی سلامت روان در سال 89- 90 ، 3.6 درصد از افراد 15تا 66 ساله ساکن کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی در 12 ماه قبل از بررسی هستند.
این الگو شامل سه بسته خدمتی مرتبط به هم می‌باشد:
بسته اول: خدمات سلامت روانی اجتماعی پایه
خدمات سلامت روان در این بسته برای ارایه در خانه‌های بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و مراکز سلامت جامعه تدارک دیده شده است:
غربالگری اختلالات روانی و عوامل خطر اجتماعی توسط مراقب سلامت و ارجاع به پزشک و پیگیری‌های آتی،تشخیص و درمان اختلالات روانی (اختلالات روانی شایع) توسط پزشک عمومی، خانواده؛ ارجاع موارد مشکوک به سایکوز و مقاوم به درمان به سطح تخصصی.
خدمات کارشناس روان و اجتماعی (کارا) که شامل آموزش چهره‌به‌چهره به بیماران معرفی‌ شده از طرف پزشک عمومی، خانواده، آموزش عمومی جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی در اصول و فنون پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی و ارجاع اجتماعی نیازمندان به مراکز معین در شهرستان است.
بسته دوم: خدمات تخصصی در قالب مرکز سلامت روان جامعه‌نگر و بخش روانپزشکی بیمارستان عمومی.
تشخیص، درمان و مراقبت از اختلالات سایکوز و بیماران ارجاع‌شده از پزشک عمومی، خانواده در این بسته انجام می‌شود اما این بسته خدمات آموزش خانواده‌های بیماران، پیگیری بعد از دریافت خدمات، ویزیت در منزل، کار‌درمانی و حمایت‌های اجتماعی را هم شامل می‌شود تا چرخه درمان بیماران کامل شود.
بسته سوم: بسته اقدام جامعه
بیش از ۵۰درصد علل موثر در ایجاد اختلالات روانی ریشه‌های اجتماعی‌محیطی دارد، به‌همین منظور بسته اقدام جامعه با هدف سازمان‌دهی همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهرستان طراحی شده است تا عوامل خطر اختلالات روانی در شهرستان کاهش یابد و حمایت‌های اجتماعی از افراد دارای اختلالات روانی افزایش و انگ اجتماعی کاهش یابد.
این بسته چهار اقدام دارد:
شورای فرمانداری نسبت به وضعیت سلامت روان، پیامدها و عوامل موثر بر آن حساس شده و تفاهم‌نامه همکاری بین ادارات شهرستان و نمایندگان مردم امضا می‌شود.
دبیرخانه رصد اقدامات جامعه (راج) در فرمانداری ایجاد می‌شود تا با آموزش رابطان اقدامات تفاهم‌نامه را پایش و عملکرد ادارات را رتبه‌بندی و تشویق کند.
تسهیلات مراقبت اجتماعی از مبتلایان به اختلالات روانی توسط ادارات شهرستان فراهم شود.
هدف کلی طرح سراج کاهش اختلالات روانی و کاهش بار بیماری های اعصاب و روان می باشد که با حمایت ارگان های و نمایندگان قوای سه گانه این مهم محقق می گردد.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.