یوسف نقیایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بابیان اینکه انواع آجیل حاوی مواد مغذی بسیار متنوع و مفیدی برای رشد و تأمین نیاز تمام گروه‌های سنی است، افزود: با توجه به تعطیلات نوروزی استفاده از آجیل در بین مردم افزایش می‌یابد، ضروری است مصرف‌کنندگان این مواد را که ارزش غذایی بالایی دارد ، از میزان مصرف آن آگاه باشند.

** فواید انواع مغزها و آجیل
وی اظهار داشت: آجیل منبع سرشار مواد معدنی نظیر آهن، روی، مس و پتاسیم است که در پیشگیری از کم‌خونی ، افزایش رشد قد کودکان و کارکرد صحیح مغز کمک می‌کند.
نقیایی افزود: همچنین آجیل سرشار از کلسیم و فسفر است که به‌سلامت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کنند.
وی اضافه کرد: انواع مغزها دارای مقدار مناسبی از ویتامین‌ها نظیر ویتامین ای(E) برای سلامتی پوست و ویتامین آ( A) که علاوه بر بینایی در پیشگیری از عفونت و التهاب نقش بسزایی دارد.

**نبایدهای مصرف آجیل
این متخصص تغذیه اظهار داشت: با توجه به ارزش تغذیه‌ای انواع مغزها ،خوردن بیش‌ازحد این مواد به‌ویژه در ایام نوروز، می‌تواند منجر به بروز برخی بیماری‌ها شود.
وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال 100 گرم گردو حدود 650 کیلوگرم کالری، و به همین میزان فندق نیز 580 کیلوگرم کالری دارد که رقم بسیار بالایی است که افراد باید به این نکته توجه کنند.
نقیایی تصریح کرد: بنابراین مصرف آجیل می‌تواند کالری زیادی به بدن برساند و منجر به افزایش چربی در بدن و چاقی افراد شود.
این متخصص تغذیه ادامه داد: آجیل شور و بو داده برای افراد با فشارخون بالا و بیماران قلبی ـ عروقی و افراد دارای اضافه‌وزن بسیار مضر است در همین راستا بهتر است به مقدار مناسب از آجیل‌های خام بی‌نمک استفاده شود.
وی اضافه کرد: مردم هنگام خرید آجیل از سالم بودن آن مطمئن شوند، زیرا مصرف آجیل مانده سبب بروز سرطان‌ها می‌شود و آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارد بدین ترتیب در خرید آجیل دقت شود.
وی خاطرنشان کرد: زیاده‌روی در مصرف آجیل باعث اختلال در وضعیت سلامت افراد می‌شود، برای برخورداری از آرامش و سلامتی در سفرهای نوروزی، تعادل در مصرف این مواد غذایی را نیز در نظر گیرید.
به نوشته رسانه‌ها آجیل انواع مختلفی دارد که می‌توان به آجیل شور، شیرین، چهارمغز ، چهارتخمه ، مشکل‌گشا و ... اشاره کرد که در این میان شور آن متأسفانه طرفداران زیادی دارد.
درمجموع ترکیب و مصرف آجیل در مراکز عرضه خشکبار تا حدودی متأثر از سبک زندگی و عادت غذایی مردم آن منطقه دارد.
ترکیب آجیل بسیار متفاوت است که شامل پسته، فندق، تخمه آفتابگردان، تخمه‌کدو، تخمه‌ژاپنی، بادام‌زمینی، بادام، بادام‌هندی، گردو، نقل، کشمش ، نخود و ... است.
در 50 سال اخیر با افزایش جمعیت شهرها ، مهاجرت روستائیان و نیز تشویق عشایر به زندگی یکجانشینی ترکیب آجیل که ساده بود دچار تغییر شد و به عبارتی تحت تأثیر توسعه زندگی شهرنشینی قرار گرفت.
درگذشته آجیل سفره هفت‌سین عمدتا بسیار ساده و شامل کشمش، نخود، سنجد و نقل بود، مردم هم عمدتاً از شیرینی خانگی که دست‌پخت زنان هنرمند بود، استفاده می‌کردند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.