به گزارش ایرنا شلوغی ها حاکی از آماده شدن برای نوروز دارد؛ مردم این شهرستان سنت های خاصی را دارند که علاوه بر آباء و اجدادشان هنوز نیز آنها همچنان توسط دیگر مردم برگزار می شود و همه مردم خود را با این سنن قدیمی عجین کرده اند.
در این منطقه قبل از عید همانند سایر نقاط کشور خانه تکانی انجام می شود و چه بسا با دید و بازدید های عید خانه تکانی دل ها نیز صورت می گیرد و کدورت ها هم در همین راستا از بین می رود.
چند هفته مانده به عید زنان روستاهای اطراف دور هم جمع می شوند و نان معروف این منطقه به نام نان چرب و شیرین را پخت می کنند این نان از شکر ، آرد محلی، روغن و هل درست می شود و با ترفندی بخصوص و بر روی تابه و اجاق گاز پخت می شود و هنوز هم در بین مردم این منطقه رواج دارد و مردم با رغبت خاصی آن را می پزند و حتی به عنوان یک سوغات نیز مسافران و گردشگران آن را با خود به دیار می برند.
چند روز مانده به عید مردم سبزه می کارند اینجا همه رسم بر این دارند تا سبزه را در منزل خود بکارند و آن را به عنوان یک سنت می دانند.
از سبزه که بگذریم اینجا سنت شیرین دیگری دارد یک شب مانده به نوروز که به نام شب علفه نام دارد مردم از کشتزارهای خود مقداری سبزه را با گل و خاک و همراه با ریشه به سر در ورودی خانه هایشان می زنند چرا که اعتقاد دارند ریشه خانواده همچنان پابرجا و محکم بماند، این رسم که هنوزدر روستاهایی همچون چاهک در بخش مرکزی با شور خاصی انجام می شود و جوانان یک روز قبل از نوروز این سبزه را به دم خانه ها می زنند به قوت خود باقی است.
در این منطقه زمان های گذشته عید دیدنی بچه ها نیز رنگ و بوی خاصی داشت بچه های شهر و روستا با هم جمع می شدند و به خانه همه اهالی می رفتند و بزرگ خانواده از قبل عیدی بچه ها را آماده می کردند آنها نیز با پوشیدن جامه نو به خانه ها می رفتند و ضمن تبریک عید، عیدی خود را که اکثرا پول بود می گرفتند عید برای کودکان ان روزها بی ریا و عاری از هر گونه تنش و رویداد و یا گرانی بود و عیدها بوی خاصی داشت.
در این روزها توی خیابان های شهر تنگ هایی بزرگ و پر از ماهی های قرمز می باشد که در روبروی هر کدام بچه هایی را می بینیم که با ذوق هرچه تمامتر کنار این تنگ ها ایستاده اند و به اشتیاق ماهی قرمز برای تنگ سفره هفت سینشان ماهی عید می خرند.
اگر چه قیمت ها نسبت به سال قبل افزایش یافته است اما همچنان شور خرید و استقبال از نوروز را در مردم می بینیم و کوچه و خیابان هایی که پر است از شور و نشاط خرید مرم برای میزبانی از نوروز سال 98.
همچنین سنت دیگری که در برخی از این روستاها هنوز رواج دارد و بزرگان با آن عجین شده اند زمان سال تحویل درب ورودی خانه را باز می گذارند و دم ورودی خانه را با اندکی آب خیس می کنند تا برکت و رزق و روزی برای سال جدید وارد خانه شود و آب را نیز نشانه پاکی و روشنی می دانند.
شهرستان 40 هزار نفری شهرستان خاتم با دارا بودن تنها جنگل های استان یزد به وسعت 64 هزار هکتار واقع در دهستان چاهک و داشتن تنها رودخانه دائمی این استان در شهر هرات و همچنین ابنیه های تاریخی و قدیمی با قدمت بالا آماده میزبانی از مسافران نوروزی می باشد.
7534/ 6197
صغری حیدری- خبرنگار ایرنا در خاتم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.