مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه به ایرنا افزود: این طرح در فضایی به مساحت یکهزار مترمربع با یک میلیارد و 600 میلیون ریال سرمایه ‌گذاری ساخته شد که یک میلیارد ریال آن از محل وام کم‌بهره اشتغال پایدار روستایی تأمین و پرداخت ‌شد.
مهدی غیب الهی اظهار داشت: در این طرح انواع محصول صیفی‌ شامل گوجه‌فرنگی و خیار سبز، برای کشت در فضای باز در هر دوره زمانی 50 روزه تولید می‌شود.
این مسئول ادامه داد: در اجرای این طرح نیمه مکانیزه تا 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.
غیب الهی تأکید کرد: استفاده مناسب از زمین، صرفه‌جویی در زمان نسبت به روش کاشت مستقیم ، هزینه‌های تولید ، مصرف بذر و کاهش مصرف آب در مقایسه با روش کشت مستقیم از مزایای طرح تولید نشا سبزی و صیفی است.
وی بیان کرد: تولیدات گلخانه‌ای در تولید نشا سالم و عاری از آفات و بیماری‌ها مؤثر است، از این‌رو جهاد کشاورزی زمینه گسترده این طرح را که کم آبخواه و برای کشاورزان و سرمایه‌گذاران مقرون‌ به ‌صرفه است فراهم کرده است.

** اجرای کاشت نشایی در هزار و 40 هکتار اراضی یزد
همچنین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: قابلیت کشت « نشایی» تمام محصول زراعی به‌جز گندم ، جو و سیب‌زمینی در استان فراهم است.
محمدعلی حاتمی زاده افزود: تاکنون طرح کاشت نشایی برای تحقق اهداف و سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و باهدف افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی و کاهش مصرف آب در بیش از یک هزار و 40 هکتار اراضی اجراشده است .
وی بابیان اینکه کاهش مصرف آب برای کشت محصولات مستعد نشایی اهمیت زیادی دارد، اظهار امیدواری کرد: کشاورزان برای توسعه کاشت محصول با این روش تلاش کنند.
وی ادامه داد: تاکنون در هفت هکتار اراضی کشت نشایی ذرت در شهرستان‌های خاتم ، 2 هکتار در ابرکوه و یک هکتار ذرت و یک هکتار پنبه هم به شیوه کشت نشایی در بهاباد اجرا شد.
وی بیان کرد: همچنین در هزار و 30 هکتار محصول زراعی سبزی و صیفی نظیر پیاز، گوجه‌فرنگی، بادمجان ، فلفل و کاهو به‌صورت نشایی کشت‌شده است.
حاتمی زاده افزود: هدف از کاشت محصول نشایی کاهش 30 درصد مصرف آب ، تقلیل سه نوبت آبیاری ،کوتاهی دوره رشد ، گسترش یکنواختی رشد در مزرعه، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خطر سرمازدگی است.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی یزد ، دیگر مزایای این شیوه را گسترش کشت مکانیزه و خروج از زراعت سنتی ، کنترل علف‌های هرز ، امکان انتخاب گیاهان سالم برای کاشت ، بالا بردن کیفیت گیاهان پس از انتقال نشاء در زمین اصلی ، مدیریت بهتر کشت و صرفه‌جویی در مصرف بذر هیبرید ذکر کرد.

** تجهیز 24 هزار هکتار اراضی یزد به آبیاری نوین
همچنین مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی یزد پیش‌تر گفته بود: برای بهره‌وری هرچه بهتر منابع آب 24 هزار هکتار از اراضی و باغ‌های استان به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده است.
سید علی‌اصغر مصطفوی افزود: این میزان آبیاری نوین از سال 1370 تاکنون با کمک‌های رایگان دولت و مشارکت کشاورزان اجرا شد.
وی ادامه داد: دولت امسال برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین 290 میلیارد ریال در قالب کمک‌های بدون بازپرداخت مصوب کرد و در صورت اختصاص کامل این مبلغ سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.
مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد : در اجرای این طرح مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط شهرستان‌های خاتم، تفت و ابرکوه پیشتاز بودند.
این مسئول ارشد بخش آب‌وخاک یزد یادآور شد: در سال 1396 سه هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی یزد به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
منابع آبی 15 هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی شهرستان طی 10ماه با استحصال از چاه‌های کشاورزی و 11رشته قنات 140 میلیون مترمکعب تأمین می‌شود.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.