ایمان پژمایه روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگارایرنا وسعت زمین های مجهز شده به سامانه های آبیاری نوین را دراین استان 112هزارهکتار عنوان کرد و افزود: 45هزار هکتار آن در زمان دولت تدبیر و امید( دولت یازدهم و دوازدهم) انجام شده است.
به گفته وی تنها 40هزارهکتار از 156هزارهکتار زمین زراعی و باغی این استان باقی مانده که در صورت تامین اعتبار این میزان نیز در چهارسال آینده(تا1400هجری خورشیدی) به سامانه های آبیاری نوین مجهز می شود.
'دراخبار منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمده است: ظرف سالهای 92تا95 حدود 27هزار هکتار و 2سال اخیر نیز تاکنون افزون بر18هزارهکتاراز زمینهای کشاورزی این استان به سامانه های آبیاری نوین مجهز شده است.'
این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید یادآورشد: قسمتی از زمین های باقی مانده نیز در قالب طرح های تجمیعی به سامانه های آبیاری نوین مجهز می شوند که در این زمینه می توان از 160هکتار نخلستان در دهستان شمیل از توابع بندرعباس به نمایندگی از چند طرح دیگر به وسعت 2هزارهکتار نام برد.
پژمایه از کمبود اعتبار به عنوان یکی از مشکلات موجود نام برد و گفت:از 11هزارهکتار پروژه مطالعه و طراحی شده سه هزارو 200هکتار آن با 60درصد پیشرفت فیزیکی مربوط به میناب است که با تامین 60 میلیارد ریال بودجه، تا زمان باقی مانده از سال جاری بهره برداری ازآنها آغازمی شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یادآورشد: دریازده ماهه امسال از 300 میلیارد ریال اعتبار مصوب 188میلیارد ریال آن پرداخت شده درحالیکه 150میلیارد ریال نیز از طریق اسناد خزانه اسلامی تامین مالی شده است.
وی اضافه کرد: روزدوشنبه نیز با حضور رییس جمهوری و تعدادی از اعضای کابینه دولت دوازدهم بهره برداری از سامانه های نوین آبیاری در سطح چهار هزار و 240هکتار از زمینهای زراعی و باغی هرمزگان با 760میلیارد ریال سرمایه گذاری آغاز شد.
این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه سال گذشته هفت هزار و 400 هکتار اززمینهای کشاورزی این استان به آبیاری نوین مجهز شده ابراز داشت: این رقم در سال جاری به 12هزارهکتارافزایش یافته که تاکنون بخش زیادی از آنها افتتاح شده اند.
در اطلاعات منتشره وزارت جهاد کشاورزی آمده است: برای کمک به مجهز کردن زمین های کشاورزی هرمزگان به سامانه های آبیاری نوین؛ دولت تاکنون پنج هزارو 200میلیارد ریال به صورت بلاعوض پرداخت کرده است.
دراین اطلاعات اضافه شده، 85 درصد از هزینه اجرای سامانه های آبیاری نوین کشاورزی را دولت به صورت بلاعوض تامین می کند و 15درصد باقی مانده نیز(سهم آورده ) با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بهره بردار تامین می شود.
' در سالهای 74تا91(17سال) هر سال سه هزارو 823هکتار از زمینهای کشاورزی هرمزگان به آبیاری نوین مجهز شده درحالیکه این میزان در دولت یازدهم و دوازدهم (با وجود کمبود بودجه و درآمدهای نفتی) به هشت هزار و 330هکتار افزایش یافته است.
دراین اطلاعات از ارتقای راندمان بهره وری آب ، کاهش هزینه های کارگری، بهره گیری از فن آوری روز برای افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف آب به عنوان مهم ترین مزایای اجرای سامانه های آبیاری نوین نام برده شده است.
در جدید ترین آمارهای منتشره از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ، وسعت زمین های کشاورزی این استان 156هزار هکتار(51درصد زراعی و 49درصد باغی) با تولید سالانه افزون بر 2 میلیون و300هزارتن محصول اعلام شده است.
6149 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.