کامبیز عباسی روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی استاندارد سازی ماشین آلات کشاورزی مازندران در ساری افزود: از آنجاییکه
خطر پذیری و میزان خسارت ماشین آلات کشاورزی کمتر از دیگر خودروها است، بیمه مرکزی با کاهش 30درصدی حق بیمه ،موافقت کرده است.
وی با اشاره به این که هم اکنون خوداتکایی تولید ماشین آلات و قطعات کشاورزی به 95درصد رسیده است، افزود: تولید داخلی ماشین آلات سبب شد تا قیمت انواع قطعات کشاورزی تا 20درصد نسبت به قیمت وارداتی پائین تر نیز عرضه شود.
عباسی توجه دولت تدبیر و امید به بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور را چشم گیر توصیف کرد و گفت:با حمایت همه جانبه دولت طی شش سال اخیر 30 درصد از کشت و 80درصد از برداشت 550هزار هکتار برنجکاری شمال که از مشقت ترین فعالیت های کشاورزی محسوب می شود، مکانیزه شده است.
وی کاهش و مدیریت مصرف نهاده های کشاورزی از جمله بذر، سموم، کودهای شیمیایی، کاهش هزینه تولید، افزایش درآمد، حفاظت از خاک و بهره وری آب را از مزایای مکانیزاسیون کشاورزی برشمرد و توضیح داد: امروز 75درصد از کاشت و 95درصد برداشت هشت میلیون و 200هزار هکتاری گندمزارهای کشور نیز مکانیزه است.
عباسی گفت در پنج سال اخیر حدود هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات کشاورزی داده شده و از جمله 97 هزار تراکتور ،2هزار و 100 دستگاه ماشین برداشت غلات و هفت هزار دستگاه تراکتور باغبانی وارد کشاورزی کشور شده است.
وی ایجاد ردیف اعتباری مستقل بخش مکانیزاسیون کشاورزی را از مهمترین حمایت های دولت های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: خط اول اعتباری در سال 1392 به میزان 750 میلیارد تومان ایجاد شد و خط دوم در سال 93 به میزان 800 میلیارد تومان ،خط سوم در سال 1394 به میزان هزار میلیارد تومان خط اعتباری چهارم در سال 1395 به مبلغ یک هزارو 200 هزار میلیارد تومان و پارسال به یک هزارو 500میلیارد تومان و امسال نیز به 2هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی به مکانیزاسیون و نقش آن در حفاظت خاک به عنوان مهمترین بستر تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون 2میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور در قالب کشاورزی حفاظتی کشت و کار می شود یعنی فرسایش خاک به حداقل رسیده، بهره‌وری آب بالا رفته و ضریب کشت تا 2برابر افزایش می یابد.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی به رشد 750 درصدی استاندارد سازی ماشین آلات کشاورزی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از یک هزارو 300دستگاه از ماشین آلات استانداردسازی می شود.
استان مازندران با ظرفیت 72نوع از تولیدات محصولات کشاورزی ،حدود 11درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد.
سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی در استان مازندران تولید می شود که برنج، گل و گیاه ،انواع آبزیان، مرکبات ، کیوی دانه روغنی کلزا و گو شت مرغ از مهمترین محصولات محسوب می شوند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.