به گزارش ایرنا دکتر سید محمدهادی ایازی شنبه‌شب در پنجمین مجمع سلامت در محله «اسکان » شهر یزد افزود:کانون سلامت محله و مجمع سلامت از محله تا سطح ملی برای شنیدن صدای مردم و مشارکت همگانی شکل‌گرفته است.
وی اظهار داشت: کانون سلامت محله به دنبال افزایش مشارکت مؤثر، کارآمد و پویای مردم در توسعه سلامت خود و خانواده و محلات است و مدیران و سازمان‌های مردم‌نهاد( سمن‌ها) باید به دنبال آن باشند.
ایازی افزود: تعهد همه نهادها و سازمان‌های محلی با رویکرد شعار سلامت، فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم در این زمینه از محله به سطوح بالاتر نیز قابل‌توجه است زیرا با تشکیل کانون و مجمع سلامت صدای مردم منتقل می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سلامت دارای چهار جزء اصلی شامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است یادآور شد: اختلال در سلامت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.
وی با تأکید بر مشارکت مردمی در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: ارتقای سواد سلامت، همکاری‌های بین ‌بخشی و عدالت در سلامت از مفاهیم اجتماعی شدن سلامت است.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران را مشارکت و واگذاری امور به مردم در حوزه‌های مختلف دانست و افزود: مردم در این زمینه نقش خود را به‌خوبی ایفا کردند و بسیاری از مسائل و مشکلات هم رفع شد.
وی بابیان اینکه مشارکت مردم در کوچک‌ترین واحد تقسیمات کشوری که محله است باید شکل بیشتری پیدا کند، گفت: در این زمینه مدیران حوزه سلامت پیشگام شدند و کانون سلامت با نگاه توانمندسازی و توسعه راه‌اندازی و زمینه حضور افراد فراهم شد.
ایازی خاطرنشان کرد: برای ارتقای سلامت در جامعه باید به سمت اجتماعی شدن که از مهمترین مؤلفه‌ها و اولویت‌های این وزارتخانه است حرکت کرد.
وی ادامه داد: هدف این نیست کانون‌های سلامت در بحث درمان و مسائل بهداشت درگیر شوند بلکه باید در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سلامت مشارکت داشته باشند.
وی از کانون سلامت محله اسکان یزد به‌عنوان یک نمونه موفق در کشور یادکرد و افزود: بسیاری از استان‌های کشور با الگو گیری از این کانون ، آن را در استان مربوطه اجرا کردند.

** کانون‌های سلامت آغاز اجتماعی شدن و توسعه سلامت
همچنین مشاور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش و پزشکی بابیان اینکه اجتماعی شدن و توسعه سلامت از کانون سلامت محلات آغاز می‌شود گفت: در این کانون‌ها باید همه مشارکت کنند.
دکتر حسین ملک افضلی ادامه داد: نمایندگان مردم در کانون‌های مورداشاره باید صدای آن‌ها، خواسته‌های مردم باشد و در راستای نیازهای واقعی آن‌ها تلاش کنند.
وی اظهار داشت: این نمایندگان باید ضمن ارتقاء سطح دانش خود، در کنار سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی قرار گیرند تا فعالیت‌ها آن‌ها کامل‌تر و جامع‌تر صورت گیرد.
ملک افضلی بابیان اینکه توانمندسازی و مشارکت کلیدواژه توسعه است، تصریح کرد: توسعه پایدار در سایه توسعه انسانی و سلامت امکان‌پذیر است.
وی افزود: سلامت ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی دارد و انسانی سالم است که از همه ابعاد سلامت برخوردار باشد.
46 کانون سلامت محله در استان یزد فعالیت دارد با توجه به تعداد محله‌ها درمجموع به فعالیت و ایجاد 486 کانون سلامت نیاز داریم.
14 بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان 349 واحد است که شامل 36 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، 93 پایگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.