اورژانس اجتماعی (123) زیر نظر سازمان بهزیستی یکی از برنامه ‌های مداخله­ ای با هدف پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی در استان های مختلف کشور فعال است، مداخله در بحران هایی از جمله کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند و والد آزاری را بر عهده دارد و خدمات خود را از طریق خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی ارایه می دهد.
روان شناس، مشاور و مددکار تیم اورژانس اجتماعی هستند که اگر فردی در زمان بحران تماس بگیرد، از مشاوره­ تلفنی بهره می گیرد و در صورت نیاز، تیم اورژانس اجتماعی در محل حاضر و عمل مداخله در بحران را انجام می دهد.
در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقاء توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی برای مقابله با مسایل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارایه خدمات تخصصی و به موقع، انجام مداخله های روانی اجتماعی در کنار مداخله های قضائی و ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمانهای غیر دولتی از دلایل راه اندازی اورژانس اجتماعی است.

* راه اندازی، 123 با هدف مداخله به هنگام و کاهش آسیب های اجتماعی
کارشناس دفتر فوریت های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان بیان داشت: خط تلفن 123 با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی راه اندازی شده است.
مرتضی قویدل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: مداخله تخصصی موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران، آسیب ها و کاهش صدمات بر افراد در معرض آسیب و آسیب دیده و دسترسی آسان مردم به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه آسیب های اجتماعی از دیگر اهداف راه اندازی این خط تلفن است.
وی اظهار داشت: در جوامع مختلف با هدف پاسخگویی به نیازها و مشکلات آحاد جامعه، راهکارها و برنامه های مختلفی تدوین شده و از روش های مختلف برای رسیدن به هدف های یاد شده بهره گرفته می شود ، که با گذشت زمان این برنامه ها و روش ها متنوع و پیشرفته تر شده که جامعه ما نیز از این قاعده جدا نبوده و نخواهد بود.
کارشناس دفتر فوریت های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که در گذشته ارایه خدمات به مردم تنها از طریق مراجعه افراد به مراکز و موسسه ها میسر بوده که این شرایط تاخیر و یا کندی در ارایه و دریافت خدمات را موجب می شد.
وی ادامه داد: اما امروز سازمان بهزیستی با بهره گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارایه خدمات به گروه های هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آنها، در پی آن است تا در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل ، خدمات خود را به مردم و گروه های هدف سازمان معرفی و ارایه کند و مداخله های خود را از مرکز محوری به جامعه محوری تغییر داده و از نظام خدمات اجتماعی پویا استفاده نماید.
وی اظهار کرد: اورژانس اجتماعی در ابتدا با موضوع انجام مداخله برای موارد کودک آزاری آغاز به کار کرد اما در سالهای اخیر با توجه به حمایت های خاص سازمان بهزیستی و امکانات و تجهیزات فراهم شده ، تمامی مراکز استان های کشور تحت پوشش این خط قرار دارند و این فعالیت از حوزه خاص کودک آزاری فراتر رفته و سایر گروه های در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از جمله همسران آزار دیده ، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد را نیز شامل می شود.
کارشناس دفتر فوریت های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان بیان داشت: تخصصی بودن، به موقع و در دسترس بودن ویژگی مهم ارائه خدمات اورژانس اجتماعی است تا از این طریق ارایه خدمات اجتماعی به مردم در بهزیستی محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود.

* فعالیت اورژانس اجتماعی در 11 شهرستان گیلان
مدیرکل بهزیستی گیلان نیز در این باره بیان داشت: در زمان حاضر اورژانس اجتماعی در 11 شهرستان استان شامل رشت، لاهیجان، بندرانزلی، تالش، فومن، رودبار، رودسر، لنگرود، آستانه اشرفیه، آستارا و صومعه سرا فعال است.
محمدرضا پارسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تشریح فعالیت های اورژانس اجتماعی یا 123 بهزیستی استان گیلان در 9 ماه سال جاری (از ابتدای فروردین تا پایان آذر) اظهار کرد: در این مدت، پنج مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان های رودسر، لنگرود، آستانه اشرفیه، آستارا و صومعه سرا راه اندازی شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این مدت، به 374 مورد کودک آزاری، 121 مورد همسر آزاری، 279 اقدام به خودکشی،
49 سالمند آزاری و 40 مورد والد آزاری از سوی اورژانس اجتماعی بهزیستی استان گیلان خدمات رسانی شده است.
مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان این که اورژانس اجتماعی (123) در تمام ساعات شبانه روز آماده ارایه خدمات تلفنی است، اظهار کرد: خدمات اورژانس اجتماعی با خودروهای ویژه نیز ارایه می شود.
وی بیان داشت: این خط تلفن در مواردی از جمله اقدام به خودکشی، کودک آزاری، زنان و دختران در معرض آسیب جدی، همسر آزاری، معلول آزاری، زنان و کودکان بی خانمان و همه افرادی که در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند، خدمات رسانی می کند.
پارسی خاطر نشان کرد: افراد در صورت نیاز به این خدمات بایستی با شماره سه رقمی 123 اورژانس اجتماعی تماس گیرند و از خدمات رایگان روانشناسان و مددکاران بهره مند شوند.
حمایت و نگهداری از کودکان خیابانی، ارایه خدمات مختلف به آسیب دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب، ارایه خدمات آموزشی به معلولان، حمایت از خانواده های بی سرپرست، تامین جهیزیه مورد نیاز ایتام، معلولان و آسیب دیدگان نیازمند، ساماندهی، حمایت و نگهداری بیماران روانی مزمن، بیمه اجتماعی زنان خانه دار، حمایت و نگهداری معلولان غیرقابل توانبخشی از جمله دیگر وظایف بهزیستی است.
بر اساس آخرین آمار، بیش از 70 هزار خانوار به تعداد افزون بر یکصد و 30 هزار نفر، از خدمات مختلف بهزیستی استان گیلان بهره مند هستند.
گزارش از : شادی خورشیدی سدهی**انتشار دهنده: بابایی
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.