به گزارش ایرنا ، امیرحسین کارگر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این مدت 207 جلد شناسنامه نوزاد صادر شد و 67 فقره ازدواج و 29 مورد فوت هم ثبت ‌شده است.
وی یادآور شد: در این مدت 398 جلد شناسنامه قدیم تعویض و متقاضیان شناسنامه مکانیزه جدید دریافت کردند.
کارگر در خصوص نام انتخابی خانواده‌ها برای فرزندان از حسین، محمد، ابوالفضل، امیرمحمد و محمدمهدی برای پسران و فاطمه، زینب، فاطمه زهرا، حلما و یسنا برای دختران یاد کرد .
رئیس ثبت‌احوال بهاباد به تغییر نام خانوادگی هم اشاره کرد و گفت: در این مدت به 17پرونده تغییر نام خانوادگی رسیدگی شد، و 33 پرونده حل اختلاف مورد بررسی قرار گرفت،آمارها نشان می‌دهد گرایش به تغییر نام خانوادگی در مقایسه با سال‌های قبل رو به افزایش است.
وی از استقرا نمایندگی ثبت‌احوال در بخش آسفیچ بهاباد خبر داد و اظهار داشت: تلاش بر این است، نمایندگی آسفیچ پنجشنبه هر هفته فعال باشد.
وی از مردم خواست در صورت دریافت نکردن کارت هوشمند ملی به دفاتر پیشخوان دولت یا ثبت‌احوال نسبت به درخواست تقاضا برای صدور کارت اقدام کنند .
رئیس ثبت‌احوال بهاباد پاسخگویی به استعلام مشمولان نظام‌ وظیفه 10مورد، شورای حل اختلاف 67 مورد و صدور گواهی وفات 103 مورد را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد .
کارگر اظهار داشت: یک‌صد سال از تأسیس ثبت‌احوال می‌گذرد و در این مدت اطلاعات هویتی افراد جمع‌آوری شد، امروز این نهاد در مسیر بالندگی پیوسته سازمانی خود قرار دارد و شاهد گذار از نظام سنتی به سیستم نوین اطلاعاتی هستیم.
رئیس ثبت‌احوال بهاباد تصریح کرد: کار این نهاد حساس است، هرچه گزارش‌ها و آمارهای سازمان دقیق‌تر و جامع‌تر باشد دولت بهتر می‌توانند در مسائل مختلف برنامه‌ریزی کند.
ثبت‌احوال به علت مسئولیت تهیه اسناد هویت، تابعیت و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومتی است.
ارائه خدمات عمومی به مردم و اطلاعات جمعیتی به حکومت، از ویژگی‌های این سازمان است.
با تصویب شورای فرهنگ عمومی سوم دی، روز ثبت‌احوال در ایران نام‌گذاری شد و در سال 1297 هجری شمسی اولین شناسنامه ایرانی صادر شد.
این نهاد مسئولیت تهیه اطلاعات از زادو ولد، مرگ‌ و میر، طلاق و ازدواج و صدور مدارک هویتی را بر عهده دارد.
تاریخچه ثبت‌احوال به ‌صورت منسجم در جهان مربوط به قرن 19 میلادی است.
در ایران همزمان با نوسازی، نیاز به شناسایی افراد برای ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و ... تأسیس ثبت‌احوال در دستور کار قرار گرفت.
ثبت‌احوال با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در سوم دی‌ماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.
تا قبل از سال 1295 بر اساس اعتقاد مردم نام و تاریخ ولادت نوزاد در پشت جلد قرآن مجید نوشته می‌شد و از افراد متوفی جزو نام و تاریخ وفات بر روی سنگ‌قبر اثری مشاهده نمی‌شد.
از سال ۱۳۰۴ شمسی، بر اساس قانون، دریافت شناسنامه برای شهروندان ایرانی در مناطقی که در آن‌ها ثبت‌احوال دایر بود ، الزامی شد.
مرکز شهرستان 20 هزارنفری بهاباد در فاصله 200 کیلومتری جنوب شرقی استان یزد قرار دارد .
9877/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.