عباس قدیریان روز دوشنبه در حاشیه اتمام این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این طرح به طول 200 متر از خانه آقازاده تا خانه تاریخی مستوفی اجرا شد.
وی عملیات مرمت را شامل کف فرش کوچه با قلوه سنگ، از اره چینی اطراف و پای دیوارهای کوچه به همراه بند کشی، کاهگل بدنه به صورت ته کش و روکش ذکر کرد.
قدیریان با بیان اینکه مرمت و ساماندهی بافت تاریخی در مدت چهار ماه اجرا شد، اظهار کرد: مرمت و ساماندهی یکی از مهم ترین معابر بافت تاریخی ابرکوه در برنامه کاری این پایگاه قرار دارد.
مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی ابرکوه از ادامه ساماندهی همین مسیر در سال 97 خبر داد و یاد آور شد : ساماندهی معابر بافت تاریخی به دلیل اهمیت شریان های مهم عبور و مرور برای مردمی که در بافت زندگی می کنند و رفاه حال گردشگران داخلی و خارجی باقوت و هرساله با تامین اعتبار لازم ادامه خواهد داشت.
قدیریان با بیان اینکه بافت تاریخی ابرکوه 2 هزار باب منزل قدیمی و تاریخی دارد، ادامه داد: هم اکنون حدود هزار خانوار در بافت قدیم ساکن هستند و زندگی در آن رونق دارد.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ابرکوه اضافه کرد: در تقسیم اولیه بافت قدیم شهر محله های بازار ، جرم الدین، نبادان، درب قلعه ، دروازه میدان ، دروازه علی و طاووس داخل بافت قرار دارد.
این مسئول پژوهشی یاد آور شد: تمام محله بر روی 2 بستر سنگی با کشیدگی غربی، شرقی قرار دارد و به موازات هم واقع شدند و محله دروازه علی در شمال شرقی ، درب قلعه در شمال غربی ، دروازه میدان و جهانستان در جنوب شرقی و گلکاران و پشت آسیاب در جنوب غربی این بستر سنگی قرار گرفته اند.
بافت تاریخی ابرکوه با 162 هکتار وسعت در اول تیرماه 1395 با شماره 31526 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
شهرستان ابرکوه دارای 400 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که از این تعداد 128 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.