به گزارش ایرنا در فضایی که اقتصاد بازارهای نو به سرعت در کنار فناوری‌های پیشرفته، بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حق ایمنی جزو پیش‌نیازهای کیفی در همه محصولات و خدمات به شمار می‌رود.
در ایران، بهترین مرجع برای معرفی ایمنی علامت، استاندارد است و حق ایمنی مواد غذایی هم از اهم حقوق مصرف ‌کنندگان است چرا که سلامت و کیفیت زندگی مصرف‌ کنندگان ارتباط مستقیم به مواد غذایی دارد.
در سناریوی جهانی‌ شدن، مصرف‌ کننده‌ها هیچ کنترلی بر این‌ که محصولات و کالاها از کجا می‌آیند، ندارند.
برای مثال مواد غذایی و بهداشتی که ما مصرف ‌کننده آن هستیم ممکن است در کشورهای بسیار دور دست تولید شده باشد که مصرف‌ کنندگان هیچ کنترلی بر روی آن ندارند و مجبورند به قوانین واردات کشورشان و برچسب‌های اطلاعاتی اعتماد کامل داشته باشند.
این مسائل موجب می‌شود حق ایمنی مصرف ‌کننده بسیار مهم تلقی شود و سازمان ملی استاندارد در هنگام تدوین استانداردها و همچنین نظارت بر اجرای آن‌ها، لازم است این حقوق را مدنظر قرار دهد.
استاندارد با بازرسی، نمونه برداری و آزمون محصولات تولیدی و خدماتی و کالاهای وارداتی، ایمنی مصرف کنندگان را تضمین می کند.
ضمانت ایمنی، استفاده و مصرف را آسوده خاطر کرده و در نتیجه کاهش خطرات و صدمات جانی و مالی مصرف کنندگان را به دنبال دارد.
درحالی ‌که در کشورهای پیشرفته جبران خسارت مصرف‌کننده یکی از عادی ‌ترین حقوق اجرایی مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود در کشورهای درحال ‌توسعه، مصرف ‌کنندگان خیلی با احتیاط و ملاحظه‌ کارانه درگیر سیستم جبران خسارت می‌شوند.
آگاهی دادن به مصرف‌کنندگان آن‌ها را در کاربرد حقوق خود توانمند و قوی می‌نماید و شاید این تنها ابزار قدرتمندی است که می‌تواند موضع ضعیف مصرف‌کنندگان را به موضع قوی در بازار تبدیل نماید.
7544/ 6197
'محمد دشتی اردکانی'
کارشناس مسئول اداره کل استاندارد یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.