هنرمندانی که حتی اگر دل خودشان سرشار از اندوه باشد و درآمد کارشان برای تامین معاش ناکافی اما این استعداد و مهارت را دارند که برای دقایقی هم که شده خنده بر لب مردم بنشانند و از فشار خرد کننده زندگی روزمره بکاهند.
به گزارش ایرنا، اختتامیه جشنواره استندآپ کمدی رشت با حضور چهار هنرمند این عرصه فرصتی بود برای اندکی شادی . ، برنامه ای که با استقبال خوب مردم مواجه شد که نشان از علاقه و نیاز مردم به نشاط و آرامش خیال دارد .
در این برنامه فرشاد عاشور طنزپرداز محبوب مردم گیلان که همه او را با شهاب سنگهایش می شناسند ، صالح اصغری جوان با استعداد این عرصه ، نیما رهایی کمدین آذری زبان گیلان و ارشد امیر اسکندری در سالن مجتمع خاتم الانبیاء رشت به اجرای استندآپ کمدی پرداختند.
برنامه ای که در همان ابتدا با قطع برق سالن اجرا، زمینه ای برای انتقاد عاشور به این معضل را فراهم آورد.
این کمدین گیلک زبان علاقمند به طنز اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی با هنرمندی دستور وزیر آموزش و پرورش برای ممنوعیت کاربرد زبانها و گویشهای بومی و محلی در مدارس و آموزش زبان روسی را مورد نقد قرار داد.
تورم و اختلاف طبقاتی ، پرداخت یارانه و حرف و حدیثهای آن ، واردات سطل زباله با ارز 4200 تومانی به کشور و مشکلات بیماران سخت علاج برای تامین دارو ، شیوه رایزنی برخی سیاستمداران از جمله مواردی بود که در قالب طنز توسط عاشور اجرا شد.
دیگر هنرمندان نیز به مواردی از قبیل لزوم احترام به نژادها و اجتناب از اختلافات قومی ، رفتارهای نامناسب اجتماعی ، امکانات و خدمات ناکارامد شهری پرداختند.
*قدرت فضای مجازی
کمدیان ها در حین اجرای برنامه به قدرت فضای مجازی بعنوان عاملی برای ایجاد پیوند بین هنرمند و مخاطب و جمع شدن این خیل مردم حتی از راههای دور و در گرما و شرجی تابستان اشاره و از استقبال مردم قدردانی کردند.
آنها همچنین خواستار توجه مردم به هنر والای تئاتر و حمایت از هنرمندان این عرصه شدند.
*استندآپ کمدی
استندآپ کمدی (Stand-up comedy)ایستخند یا کمدی ایستاده نوعی از کمدی است که در آن، اجراکننده به ‌صورت مستقیم با تماشاگران و شنوندگان صحبت می‌کند.
این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می‌شود. در این نمایش، کمدین با اجرای سریعی از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی که جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند، به انتقال مضامین می‌پردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به‌طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می‌کشد، به این امید که موجب شگفتی و خندهٔ تماشاگران و شاید جلب توجه متولیان به آن شود.
کارشناسان بر باورند که یکی از اساسی ترین ویژگی های طنز این است که در پس نقاب طنز و شوخی، همیشه جدیتی پنهان است. این خصیصه چنان مهم است که در صورتی که عنصر 'جدیت' از مفهوم طنز حذف شود، طنز از طنز بودن خود تهی شده و چیزی جز لوده بازی از آن باقی نخواهد ماند. باید توجه داشت که ظاهر هزل و شوخ طنز موجب این نشود که همۀ طنز در چنین ظاهری خلاصه شده و از جنبۀ جدی آن غفلت شود.
به گفته پژوهشگران این عرصه ، طنز با بهره‌گیری از عنصر اجتماعی خنده و شوخی، اقشار مختلف جامعه را به هم پیوند می‌زند و مخصوصاً در جامعه‌ای که طبقه فرودست آن قدرت و توانایی انتقاد از طبقه فرادست را ندارد، به افراد این امکان را می‌دهد که با هجو و ریشخند کردن روابط، اندیشه‌ها و رفتار بزرگان و حاکمان و طبقات بالا، خود را در موقعیت برتری احساس کنند.
گیلان بعنوان یکی از استانهای پیشگام در زمینه هنر تئاتر از استعدادهای ارزشمندی در استندآپ کمدی برخوردار است .
استفاده هنرمندان این عرصه از متون مناسب و دارای ارزش بی شک در ارتقای فرهنگ مردم و اصلاح نواقص و ناهنجاری های اجتماعی موثر است. همچنین امید می رود که نقدهای به جا و تاثیرگذار در توجه دادن مسئولان و متولیان و چاره اندیشی برای رفع معضلات و مشکلات شهر ، استان و کشور نیز اثر گذار باشد.
سومین جشنواره استند آپ کمدی رشت با مسئولیت اجرایی آموزشگاه سینمایی هفت و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت از تاریخ ١ تا ٣ مرداد ماه ٩٧ از ساعت ١٧ تا ٢١ شب در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد. امسال حدود 100 نفر در بخش بازبینی این جشنواره ثبت‌نام کردند.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.