رضا اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به بهره مندی سیاهکل از مواهب طبیعی بسیار افزود: البته ما در سیاهکل در قسمت روستاها ریزش جمعیت داشته ایم اما در دولت تدبیر و امید سعی کردیم این ریزش ها را تبدیل به رویش کنیم و مهاجرت به شهرها را متوقف و شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشیم.
وی با بیان اینکه باید نیازهای ضروری مردم را در نظر داشته باشیم خاطرنشان کرد: تامین این نیازها و ایجاد زیرساخت های لازم از جمله آب ، برق ، گاز ، تلفن و راه روستایی به روستاها از مولفه های شاخص برای توسعه روستا و کشور حتی از نظر سازمان ملل محسوب می شود.
وی با اشاره به بهره مندی 100 درصدی شهر سیاهکل از گاز افزود :در دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی های انجام شده در سال 92 در شهرستان سیاهکل در بحث زیرساخت های برق و تا حدودی هم آب کار شده است و در مبحث گاز رسانی جز شهرستان هایی هستیم که گازرسانی در روستاهای بالای 20 خانوار ما رو به اتمام است و فقط 16تا 17 روستا باقی مانده که تا پایان سال 96 روستاهای گازدار ما به بالای 95 درصد می رسد و شهرستان را سبز معرفی خواهیم کرد .
وی یاداور شد: از آنجا که توسعه ی شهرستان سیاهکل برپایه ی کشاورزی است ، با پیگیری بحث زیرساخت و ساخت سد گولک و آسیابر و تامین آب و در مبحث کشاورزی در سال 96 و گرفتن اعتبار از جهاد کشاورزی برای استفاده مفید و بهینه از حداقل آبهای موجود در بخش روان آب ها و هدایت آنها در آبیاری قطره ای در بخش دیلمان و در بخش مرکزی به صورت آبیاری بارانی باغها گام های مفید و موثری برداشته شده است.
فرماندار سیاهکل افزود: نهضتی را به راه انداخته ایم که در آن همانند گازرسانی و راه روستایی تلاش زیادی در جهت ایجاد اشتغال و ماندن روستائیان در روستاها با محوریت ایجاد کار و تولید صورت گرفته است .
وی اضافه کرد: در این زمینه ما کمیته ای به نام کمیته ی کار را به وجود آورده ایم تا در جهت ایجاد تولید و بازاریابی و رفع موانع آن فعالیت کند.
اسلامی تصریح کرد: در صورت وجود زیرساخت های لازم در روستا می شود سرمایه های کوچک را تبدیل به اشتغال پایدار کرد و اشتغال خانوادگی پایداری را به وجود آورد .
وی به عنوان نمونه به واگذاری زمین های شیب دار توسط منابع طبیعی و کشت از طریق آبیاری قطره ای برای تولید محصولات کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی اشاره کرد.
نماینده عالی دولت در سیاهکل تاکید کرد:روستاهای ما دارای ظرفیت های زیادی هستند که با هدایت آنها می توان به نتایج خوبی رسید.
وی گفت : وقتی در روستا اشتغال و تولید برای جوانان وجود داشته باشد مشکل ازدواج آنها نیز خود به خود حل خواهد شد و درآمد مفید برای آنها ایجاد می شود و بیکاری که یک معضل برای قشر تحصیلکرده و جوان محسوب می شود برداشته خواهد شد.
وی در مورد طرح ها و برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در روستاها گفت: اگر افراد طرح های خود اشتغالی و پویا در زمینه های مختلف از جمله صنایع دستی ، پرورش گل و گیاه و کشاورزی ، زنبور داری و سایر زمینه ها را به ما ارائه دهند از آنها حمایت خواهیم کرد و آنها را برای گرفتن تسهیلات به بانکها و ارگانهای دولتی معرفی می کنیم .
وی در مورد یکی از طرح های اشتغال زا در روستاها به تولید و پرورش ماهیان سردآبی اشاره و تصریح کرد: پرورش این ماهیان حتی به زمین زیادی هم نیاز ندارد و فرد در حیاط خانه خود می تواند این شغل را برای خود ایجاد کند و با گرفتن تسهیلات از شیلات و جهاد کشاورزی و با تولید یک و نیم تن ماهی سردآبی در سال هم نیاز خانواده خود و هم بازار مصرف را بر طرف سازد .
اسلامی بابیان اینکه کل روستاهای شهرستان سیاهکل محروم هستند افزود: اقداماتی که دولت در جهت رفع محرومیت زدایی این شهرستان انجام داده پشتیبانی کامل از طرح ها و برنامه های تولید اشتغال و کار در روستاها و ارائه تسهیلات لازم برای ایجاد تولید است که افراد با آوردن طرح و برنامه می توانند وام و تسهیلات دریافت نمایند.
شهرستان سیاهکل دارای حدود 47 هزار نفر جمعیت است که از این تعداد 45 درصد شهرنشین و 55 درصد روستا نشین هستند. معیشت این جمعیت عمدتا وابسته به دامداری و کشاورزی است.در شهرستان سیاهکل حدود 200 روستا وجود دارد
خبرنگار: لیدا حاجی پور **انتشار دهنده: بابایی
7297 /6030 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.