جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 300 نفر از فعالان صنایع دستی نیز بیمه شده اند و در صورت فراهم شدن شرایط و بسترهای لازم تلاش می شود تا بیشتر هنرمندان صنایع دستی از خدمات بیمه بهره مند شوند.
جباری در خصوص وضعیت فروش محصولات صنایع دستی، گفت: صنایع دستی از جمله بخش هایی است که خواسته و ناخواسته تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار گرفته و بازار چندان پر رونقی ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: مردم تنها توان خرید نیازهای اصلی و ضروری خود را دارند و همین توان اقتصادی مردم در فروش نرفتن یا کم فروخته شدن صنایع دستی تاثیرگذار است.
وی افزود: برای کمک به فروش محصولات هنرمندان نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در طول سال برپا شده و محصولات صنایع دستی با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شود.
جباری هنرهای چوبی، معرق کاری، منبت کاری و ریزه کاری را از فاخرترین صنایع دستی استان برشمرد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی استان در سال های اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده و همواره تلاش شده است تا هنرمندان این حوزه مورد حمایت قرار گیرند، گفت: در سال جاری از صندوق کارآفرینی امید و بانک های خصوصی 20 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به هنرمندان صنایع دستی اعطا شده است.
جباری افزود: همچنین مشخصات سه هزار هنرمند صنایع دستی استان در بانک اطلاعاتی صنایع دستی ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اظهار کرد: برای توسعه بازار فروش محصولات صنایع دستی، انجمن صادرات صنایع دستی با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و خود هنرمندان صنایع دستی به زودی راه اندازی می شود تا صادرات صنایع دستی به صورت قانونمند صورت بگیرد.
به گزارش ایرنا در آذربایجان غربی که رنگین کمانی از اقوام و ادیان مختلف بوده، صنایع دستی از تنوع بالایی برخوردار است و صنایع چوب در مرکز استان، قالی‌بافی و نساجی در جنوب استان و تراش سنگ در شمال استان شهرت یافته است.
40 نوع صنایع دستی توسط هنرمندان آذربایجان غربی تولید می‌شود که از جمله شاخص ترین آنها می توان به ریزه کاری، خراطی، منبت کاری، معرق کاری و مشبک کاری، پیکره تراشی، شیشه حرارتی، گلیم بافی، رودزی الحاقی اشاره کرد.
نساجی سنتی، سفال و سرامیک، هنرهای چوب، پوشاک سنتی، صنایع دستی فلزی و روی شیشه و دیگر پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی از جمله رنگرزی گیاهی و نخ ریسی سنتی از دیگر صنایع دستی فعال در استان است.
15 اثر از آذربایجان غربی در سال 1394 هجری شمسی نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب کرد و امسال نیز 20 اثر در انتظار نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی بسر می برند.
جواد درویش زاده، نخستین هنرمند آذربایجان غربی است که در سال 1390 هجری شمسی در رشته منبت کاری موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور شده است.
8135/3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.