به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام جمال یاری روز سه شنبه در همایش نقش روحانیان در کاهش آسیب های اجتماعی در فرمانداری آستارا افزود: دشمنان جنگ نرم را علیه کشور ما طراحی کرده اند و باید در برابر توطئه های آنها آگاه باشیم و در این راستا نقش روحانیان بسیار تاثیرگذار است.
وی افزود: دشمن برای بی‌هویت کردن جوانان و ترویج بی بند و باری از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد و تقویت باورها و اعتقادات دینی مردم بویژه نسل جوان ضروری است.
وی ادامه داد: دینداری باعث کاهش آسیب ها می‌شود و تقویت ارزش های دینی در خانواده ها و تعلیم ارزش ها از سوی والدین به فرزندان، از عوامل کنترل و پیشگیری از آسیب هاست.
فرماندار آستارا نیز در این همایش گفت: افزایش پدیده طلاق در آستارا نگران کننده است و باید سبک زندگی اسلامی ترویج یابد و اجرای برنامه های فرهنگی، تاثیر عمیقی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
یونس رنجکش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری خواستار پیگیری ناهنجاری ها و آسیب های جامعه در قالب شورای اجتماعی کشور هستند، اضافه کرد: دستگاه های دولتی باید جهت شناسایی آسیب های اجتماعی و رفع آنها برنامه بدهند و نقش علما و روحانیان نیز تاثیر گذار است.
وی با بیان اینکه روحانیان در کنار معلمان، خبرنگاران و دیگر اقشار خاص جامعه به عنوان مرجع شناخته می شوند، اظهار کرد: مردم به توصیه های علما اعتماد دارند و عالمان با تبیین ارزش های اخلاقی ، می توانند به کنترل آسیب های اجتماعی کمک کنند.
امام جمعه آستارا نیز در این همایش گفت: روحانیان باید همواره مردم و جوانان را به تعالی و خوبی‌ هدایت کنند و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در حوزه دین، تاثیرگذار است و باید از دوران کودکی و نوجوانی شروع شود.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا با اشاره به اینکه استفاده بیشتر از ظرفیت روحانیان، استادان دانشگاه و فرهیختگان از راه های کمک به کاهش آسیب های اجتماعی است، بیان کرد: تلاش برای حل آسیب های اجتماعی از دغدغه های مسئولان نظام بوده، اما به دلایل گوناگون کنترل آنها سخت و دشوار شده است.
رئیس دادگستری آستارا نیز در این جلسه بیان کرد: ورودی ماهیانه پرونده ها در حوزه های دادگاه، دادسرا و شورای حل اختلاف این شهرستان بالغ بر 3 هزار فقره است و هر روز بیش از یک هزار نفر وارد دادگستری می شوند و این اداره از حوزه های قضایی بسیار شلوغ استان گیلان است.
احمد عبادی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از جرائم در آستارا ، کم کار شده و ضرب و شتم، استعمال مشروبات الکلی و اعتیاد از جرائم دارای فراوانی است و خوشبختانه در زمینه جرائم خشن، با تلاش نیروی اتنظامی وضعیت مطلوبی داریم.
وی با بیان اینکه ماهیانه بالغ بر 300 فقره پرونده طلاق به دادگستری آستارا وارد می شود، اظهارکرد: از این تعداد پرونده یک دوم به طلاق و قریب به یک سوم به طلاق توافقی ختم می شود.
رییس دادگستری آستارا افزود: مسجد، نهاد مقدسی است و سخن روحانیان از نفوذ بالایی برخوردار است و می‌توان با بهره گیری از این ظرفیت، آسیب های اجتماعی را کاهش داد.
عبادی با اشاره به اینکه 40 درصد پرونده های حقوقی دادگستری مربوط به اختلافات مالی و قراردادی است، گفت: بسیاری از بازاریان به مسائل فقه و روابط تجاری آشنا نیستند و این امر منجر به اختلاف می‌شود و روحانیان می توانند در کاهش این مشکلات تاثیر بگذارند.
در پایان این همایش از روحانیان اهل تشیع و تسنن آستارا با اهدای لوح و جوایزی تجلیل به عمل آمد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و 17 درصد جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.