به گزارش خبرنگار ایرنا ، فرید براتی سده شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در ساری ، افزود : بر اساس نتایج این پیمایش ملی ، 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر یا معتاد هستند و بقیه نیز به صورت تفننی مواد مصرف می کنند .
وی گفت : این افراد نیاز به پوشش درمانی از جمله سم زدایی ، برنامه های حمایتی برای خود و اعضای خانواده و همچنین اجرای برنامه کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد پرخطر دارند و برنامه ریزی بعد از درمان و مهم تر از آن پیشگیری از بازگشت دوباره هم از وظایف بهزیستی در این ارتباط است.
براتی بر لزوم اجرای برنامه های پیشگیرانه برای تمامی افراد جامعه تاکید کرد و افزود : اصلی ترین سیاست و راهبرد در این مسیر تخصص گرایی و دانش محوری و کار با سند علمی و در کنار آن سیاست های اجتماع محور و مشارکت مردمی است .
**خدمات مشاوره ای به یک میلیون نفر در سال 95
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت که در سال 95 در کشور به بیش از یک میلیون نفر خدمات مشاوره ای در زمینه سلامت ارائه شد .
براتی ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه سلامت روان را از جمله فعالیت های مهم بهزیستی برشمرد و افزود که این برنامه در پبشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار موثر خواهد بود.
وی گفت که هم اکنون حدود 60 مرکز مشاوره دولتی و یکهزار و 800 مرکز غیردولتی در کشور فعال هستند که عملکرد سال گذشته آنها ارائه خدمات مشاوره به بیش از یک میلیون نفر بوده است.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد با تاکید بر دیدگاه سلامت روان محوری ، گفت : باید برای تمامی مشکلات آسیب زا از جمله اختلالات پیش فعالی و یا مشکلات جنسی و نارضایتی از زندگی زناشویی با تعریف محتوا برای مشاوران تبیین شود.
براتی افزود : در بحث مشاوره خدمت خوبی در دولت تدبیر و امید انجام شد که راه اندازی سامانه تلفنی 1480 در تمامی استان ها از این جمله است .
وی همچنین بیان داشت که سال گذشته 800 هزار تماس تلفنی با این خط برقرار شد و اصلی ترین مشکل مطرح شده ، افراد سلامت روان ، افسردگی ، اضطراب و مشکلات زناشویی بود.
** ناچیز بودن اعتبارات پیشگیری
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور اعتبار حوزه پیشگیری را ناچیز دانست و گفت : از کل اعتبار 18 هزار میلیارد ریالی بهزیستی تنها حدود 80 میلیارد ریال سهم حوزه پیشگیری است .
وی پیشگیری را دوای بسیاری از دردهایی دانست که بهزیستی اکنون با آن رو به رو است و تاکید کرد : سازمان بهزیستی به واسطه حجم زیادی از تخصص ، نیروی خدماتی ، تشکیلات و فرصت هایی که در زمینه پیشگیری دارد باید به عنوان اصلی ترین نهاد پیشگیری باشد.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه حجم وسیع از کار بدون کمک های نهادهای غیردولتی پیشرفت ندارد ، افزود : 21 هزار موسسه مردم نهاد زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند که پنج هزار مورد از آنها در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعال هستند .
وی ادامه داد : در بحث درمان نیز یکهزار و 300 کمپ و 21 مرکز تخصصی ترک اعتیاد در کشور خدمات درمان به معتادان ارائه می کنند.
براتی با اشاره به ضرورت کاهش آسیب ناشی از اعتیاد در کشور ، گفت : در این جهت هم 170 مرکز حمایتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 80 مرکز سر پناه و 90 مرکز خاص زنان مصرف کننده است .
وی با اشاره به خدمات درمانی ارائه شده برای افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی ، افزود : بیش از 30 باشگاه مثبت جهت خدمات و درمان و توانمند سازی این بیماران در مناطق مختلف کشور فعالیت دارند .
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور اظهار داشت : تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور حدود 82 هزار نفر برآورد شده که حدود 40 هزار نفر از آنها شناسایی شده اند .
**آموزش پیش از ازدواج به 300 هزار زوج در سال گذشته
براتی همچنین گفت که در سال 95 بیش از 300 هزار زوج آموزش های پیش از ازدواج و آموزش مهارت زندگی را فرا گرفتند .
وی افزود : در بحث آموزش مهارت های زندگی به زوجین و آموزش های پیش از ازدواج باید توجه خاصی میان دستگاه های متولی صورت گیرد زیرا بخش اساسی طلاق ها در کشور ناشی از ناتوانی افراد در برقراری رابطه و حل مشکلات در پنج سال نخست زندگی است .
سال 95 و 96 در برخی از استان ها به خصوص مازندران طرح آموزش پیش از ازدواج به صورت پایلوت در میان زوج ها و همچنین دختران در سن ازدواج انجام شد.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور راه اندازی پایگاههای سلامت اجتماعی در جهت کاهش آسیب در محلات پرخطر و پر آسیب را از دیگر برنامه ها و اقدامات بهزیستی معرفی کرد .
براتی گفت : در این راستا 530 پایگاه سلامت راه اندازی شد و برنامه ریزی برای افزایش آنها به 580 پایگاه تا آخر امسال در دستور کار این معاونت قرار دارد .
وی افزود : کنار اینها بیش از 700 همیار سلامت روان نیز در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در افراد در معرض آسیب فعالیت دارند.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.