به گزارش روز دوشنبه ایرنا در این گزارش می خوانیم: آمارها می‌گوید،رقم طلاق همچنان در استان قزوین سیری صعودی دارد و میل به ازدواج نیز روز‌به‌روز در جامعه کاهش می‌یابد و آسیب‌های ناشی از طلاق به صورت روزافزون افزایش می‌یابد.
تاملی در آمارهای انتشار یافته در سال‌های اخیر توسط اداره کل ثبت احوال استان قزوین به خوبی گویای وضعیتی است که بدان اشاره شد.
ازدواج در ایران، از دیرباز پدیده‌ای مقدس و واقعه‌ای خوش‌یُمن بوده است و چه روزگارانی که سنت، حرف اصلی را در پیوند دختر و پسر می‌زد و ساز و کارهای سنت‌گرایانه، زمینه آشنایی و بستر ازدواج زوجی را شکل می‌بخشید و چه امروز، که بسیاری از آشنایی‌ها در خارج از چنین ساز و کارهایی، در خیابان و فضای مجازی اتفاق می‌افتد و عشق ناگهانی، به ازدواجی ختم می‌گردد که هنوز امضای دختر و پسر جوان بر عقدنامه خشک نشده، اختلافات و بگو مگوها چهره می‌گشاید و دادگاه خانواده، نقطه پایان پیوندی می‌گردد که هنوز فصلی از زندگی مشترک را تجربه نکرده است.

** سنت‌هایی که به فراموشی رفت
یک دکترای روانشناسی با بیان اینکه، ازدواج به ‌عنوان یک امر مقدس و اصلی‌ترین مرحله ورود به زندگی عاطفی با رویکرد پیوند زناشویی از ابتدای تشکیل جامعه بشری، مراحل و شکل‌های مختلفی را گذرانیده تا به شکل امروزی تثبیت شده است، به ولایت می‌گوید: در ازدواج هایی که طرفین با معرفی والدین آشنا می شوند، 94 درصد ازدواج‌ها منجر به یک زندگی پایدار و بادوام می‌شود زیرا والدین اگرچه بی‌سواد و متعلق به نسل گذشته باشند، اما در این مساله مهم معیارهایی را در نظر می‌گیرند که به ذهن جوانان کمتر خطور می‌کند.
وی می افزاید: ولی متاسفانه در عصر کنونی آداب سنتی و اجتماعی جای خود را به آشنایی‌های خیابانی، ارتباطات تلفنی و اینترنتی داده است.
دکتر مهرانگیز شعاع‌کاظمی با تاکید بر این نکته، که 85 درصد ازدواج‌های اینترنتی منجر به طلاق می‌شود، می‌افزاید: براساس تحقیقات متخصصان علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی، 85 درصد ازدواج‌های خودگزین و اینترنتی در سه سال نخست زندگی منجر به طلاق می‌شود.
وی، بی‌‌اعتمادی در بین زوج‌ها را عمده‌ترین آسیب ازدواج اینترنتی می‌داند و یادآور می‌شود: منتقدان ازدواج‌های اینترنتی معتقدند که بی‌اعتمادی یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زوجینی را که به‌ واسطه آشنایی در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، تهدید می‌کند چرا که همواره این دغدغه با آنهاست که آیا همسرشان با افراد دیگری هم چت می‌کند؟
این روانشناس اضافه می‌کند: از طرفی آشنایی در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بعدها در روابط زوج‌ها تاثیرات عمیقی می‌گذارد چرا که آن‌ها در مرحله نخست برای برقراری ارتباط با یکدیگر ناگزیرند در برخی از موارد خود را بسیار ایده‌آل معرفی کنند اما این مساله زمان زیادی طول نمی‌کشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا خاطرنشان می‌کند: روانشناسان معتقدند این نوع ارتباط زمانی می‌تواند به یک آشنایی سالم تبدیل شود که با بلوغ هیجانی هر 2 فرد، نظارت موسسات ذیصلاح در این امر و مشاوره متخصصان فضای مجازی همراه شود همچنین حمایت خانواده‌ها از فرزندانشان را، راهکار مناسبی برای کنترل آسیب‌های ناشی از همسریابی اینترنتی می‌دانند.

**دل بستن‌های لحظه‌ای
برخی از کارشناسان بر این باورند آنچه بنیان بسیاری از خانواده‌های امروزی را سخت لرزان و متزلزل کرده، دل بستن‌های لحظه‌ای در خیابان و فضای مجازی است.
یک پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی و دکترای علوم رفتاری با تایید این نکته، ازدواج‌های مبتنی بر آشنایی در اینترنت را محکوم به شکست و جدایی زوجین می‌داند و می‌گوید: اولین علت مخالفت با ازدواج‌های اینترنتی، گنگ‌بودن هویت کاربران هنگام آغاز آشنایی است یعنی فرد می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی خود و حتی جنسیتش را دروغ بگوید کما‌ اینکه بارها اتفاق افتاده فردی مسن خود را جوان‌تر یا فردی بی‌سواد خود را دارای تحصیلات عالی معرفی کرده و بعد از استحکام روابط عاطفی و وابستگی طرف مقابل، دروغ وی آشکار شده است و گاهی برخی دختران از شیوه همسریابی اینترنتی برای انتخاب همسر مناسب استفاده می‌کنند و این در حالی است که پسران بیشتر با هدف سرگرمی وارد چت روم‌ها می‌شوند.

**ازدواج‌هایی که محکوم به شکست است
دکتر مجید ابهری می‌افزاید: تجربه‌های به‌دست آمده در این زمینه نشان می‌دهد 90 درصد ازدواج‌های اینترنتی منجر به طلاق می‌شوند و در واقع نتیجه این تحقیق که در سال 89 و 90 انجام شد، نشان داد اغلب ازدواج‌هایی که با زمینه آشنایی در اینترنت شکل گرفته، با شکست مواجه می‌شوند و تا جایی که 85 درصد ازدواج‌های پستی و اینترنتی در کمتر از 3 سال منجر به طلاق و جدایی می‌شود و عواقب آزاردهنده روانی و رفتاری آن‌ها تا مدت‌ها با زوج باقی می‌ماند.
وی آشنایی منجر به ازدواج در فضای مجازی را عامل بی‌اعتمادی طرفین در زندگی مشترک می‌داند و تاکید می‌کند: نتایج برخی از تحقیق‌ها نشان می‌دهد فعالیت در چت روم‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای کسانی که به این نحو با همسر خود آشنا شده‌اند، بعد از ازدواج هم ادامه پیدا می‌کند و این موضوع باعث ایجاد بی‌اعتمادی در طرفین می‌شود و این اتفاق موجب می گردد همسران در ازدواج‌های اینترنتی همواره در فضای تردید زندگی کنند و هیچگاه اعتماد کامل به یکدیگر پیدا نکنند.
با آنچه در سال‌های اخیر در افزایش طلاق در جامعه روی داده، میل به ازدواج نیز در میان جوانان روندی نزولی پیدا کرده است.
جامعه‌شناسان با هشدار نسبت به رواج ازدواج گریزی در میان نسل‌های تازه، گرایش پسران و دختران جوان به ازدواج سفید را پی‌آمد چنین باوری در جامعه می‌دانند.
متقاضیان این سبک ازدواج می‌گویند: ما اصلا نمی‌خواهیم ازدواجمان ثبت شود و نمی‌خواهیم که به محضر برویم، نمی‌خواهیم نسبت به یکدیگر تعهدی داشته باشیم تا اگر با هم نساختیم خیلی راحت و مسالمت‌آمیز خداحافظی کنیم، پدیده‌ای که صاحب‌نظران آن را شمه‌ای از بی‌بند و باری،تهاجم فرهنگی و تجاوز به فرهنگ دینی تعبیر کرده‌اند.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.