دموکراسی ایده آلی است جهانشمول. هدف دموکراسی نهادینه شدن آزادی براساس ارزش های مشترک بین همه شهروندان در سراسر جهان با تنوع و گوناگونی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می باشد. دموکراسی حق اساسی یکایک شهروندان است که با توجه به منافع مشترک می بایست در شرایطی یکسان براساس خواست اکثریت و همچنین احترام به حقوق اقلیت اجرا شود.
دموکراسی ابزاری کمکی است در جهت حفظ صلح و امنیت، برقراری عدالت اجتماعی، احترام به حقوق بشر، ترویج و توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین چارچوبی است برای تضمین منافع قومی، مذهبی و فرهنگی متفاوت موجود در جامعه.
اگر در نظامی مردم امکان تحقق اراده خود از طریق انتخابات آزاد را نداشته باشند طبیعی است که احساس مسئولیت و تعلق خود به مجموعه ملت و دولت را از دست می دهند و این پیوند روز به روز گسسته تر می شود.
گسست ایجاد شده در میان مردم و حاکمان برای موجودیت یک نظام سیاسی بسیار خطرناک است. در واقع بی تفاوتی مردم نسبت به سرنوشتشان عامل بسیار خطرناکی برای بقای یک کشور است.
هر زمان که مردم احساس نمایند اراده آنها در تعیین حاکمانشان اعمال و به رسمیت شناخته شده است، احساس تعلق به مجموعه حاکمیت در میانشان تقویت می شود و نسبت به حاکمیت اعتماد بیشتری می یابند.
دموکراسی حاصل یک جامعه مدنی است که می بایست براساس قانونمداری جهت حفظ امنیت و حقوق مدنی و سیاسی همه شهروندان شکل بگیرد.
اساساً دموکراسی بدون برگزاری انتخابات سالم فاقد هویت واقعی است و یک پوشه خالی و تهی به نظر می رسد و رای مردم یگانه شیوه اظهار نظر شان درباره سرنوشت شان خواهد بود؛ گرچه انتخابات شرط لازم برای تحقق دموکراسی قلمداد می شود ولی این شرط کافی نیست.
انقلاب اسلامی از معدود جریان های سیاسی عصر حاضر است که توانست بخش عمده مردم را با خود همراه سازد. تحولات بعد از انقلاب نشان می دهد که مردم ما در اصول استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، استکبارستیزی و مقابله با فقر و فساد و تبعیض با روحیه انقلابی توانسته اند گفتمان جدیدی را ارائه دهند که در این گفتمان کشور را از بسیاری از دست اندازهای تاریخی نجات داده و همواره توانسته اند به واسطه این گفتمان روحیه ملی را تقویت کرده و درس بزرگ توسعه سیاسی و مردم سالاری دینی را به جهانیان آموخته باشند.
از جنبه سیاسی، انتخابات نشان دهنده آگاهی و شعور سیاسی مردم یک جامعه و حساسیت‌ های آنان به نظامی است که در آن به سر می ‌برند. در بعد داخلی، انتخابات اراده ملی را به معرض نمایش گذاشته و نشان می‌ دهد که مردم از اتحاد، یکپارچگی و عزم ملی برخوردارند و در بعد خارجی نیز اقتدار ملی و شوکت سیاسی خود را به جهانیان نشان می ‌دهد و کشورهای دیگر بر اساس میزان آراء و حضور مردم و حساسیت ‌های آنان در اموری که قوام ‌دهنده یک نظام مدنی است، روابط خود را تنظیم می ‌کنند.
از جنبه ملی نیز انتخابات مهم است، چراکه حیات و سربلندی و عزت یک ملت در دست خودشان است و اگر خواهان چنین عزت و سربلندی هستند ناگزیر باید در اموری که به کشور مربوط می‌شود، اراده ملی و روح جمعی خود را به نمایش بگذارند و از هویت ملی خویش حراست کنند.
با این تعاریف، انتخابات در نظام ما تجلی ‌گاه ظهور این اراده جمعی است و یکی از فصول مهم میثاق ملی ما یعنی قانون اساسی، انتخابات است که ما را به حضور در آن ملزم می ‌کند. علاوه بر این موارد، در جامعه ما که جامعه ‌ای اسلامی است و مردم به مبانی دینی پایبند هستند تمام اموری که به نحوی به حیات دین و مملکت اسلامی ارتباط پیدا می ‌کند، وظیفه و تعهد و مسئولیت بالاتری هم ایجاب می‌ کند و آن تکلیف شرعی و مسئولیت دینی است که شهروندان مسلمان در برابر خدا، احکام و مقررات دینی دارند.
از این رو با اینکه انتخابات طبق قانون اساسی، حقی است بر عهده مردم که از طرف آنان می بایست اعمال شود اهمیت سیاسی و ملی آن، در جامعه دینی یک وظیفه دینی نیز محسوب می‌ شود که سرنوشت جامعه اسلامی با آن رقم می‌ خورد و زمامداران و کارگزاران شایسته برای تصدی مسئولیت ‌ها برگزیده می ‌شوند.
از این رهگذر، مقام معظم رهبری انتخابات را عرصه ظهور قدرت ملی در یک کشور می دانند و آن را آبروی ملی، عزت ملی و شاخص رشد ملی معرفی نموده اند.
شکی نیست که انقلاب اسلامی با اتکاء به ملت و رهنمون های امام (ره) و مقام معظم رهبری از تهدیدات و خطرات سالیان گذشته به سلامت عبور کرده و در حال حاضر نیز مشارکت گسترده مردم در انتخابات می تواند به خنثی شدن دوباره تهدیدات غرب به ویژه آمریکا منجر شود.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.