ساسان اکبری پور غروب پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس هشدارهای قبلی یگان حفاظت محیط زیست استان و در راستای پایش مستمر مناطق و رودخانه های گیلان ، در انجام گشت از رودخانه های شرق استان با برداشت خارج از ضوابط مجوز دریافتی یکی از شرکت های پیمانکاری معروف منطقه ، از بستر رود خانه پلرود شهرستان رودسر روبرو شدیم .
وی افزود: متاسفانه این پیمانکار نیز اقدام به برداشت بیش از حد مجاز و تخریب بخش عمده ای از این رود خانه کرده بود.
اکبری پوریادآورشد: پس از ثبت تخلفات پیمانکار خاطی ، بیل میکانیکی و کامیون حمل شن و ماسه متعلق به آن شرکت ، توقیف و با اخذ دستور دادستانی ، 2 تن از متخلفان دستگیر و با مستندات موجود تحویل نیروی انتظامی شهرستان کلاچای شدند.
وی متذکر شد: پیمانکاران و حتی کسانی که مجوز برداشت شن و ماسه را اخذ کرده اند نیز باید مواردی همچون عدم تغییر مکان تخلیه و رعایت میزان حجم برداشت را در دستور کار خود قرار دهند.
اکبری پور خاطر نشان کرد: گزارشات مردمی کمک بسیار مهمی در راستای حفظ و جلوگیری از تخریب محیط زیست و خصوصا بستر رودخانه ها است و از مردم تقاضا داریم چشم بینای محیط زیست در استان باشند .
وی یادآور شد : سامانه پیامکی 1540 محیط زیست در 24 ساعت شبانه روز آماده دریافت هرگونه گزارش تخلف زیست محیطی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، به دلیل ارزش بالای شن و ماسه رود خانه ها ، پدیده استخراج آن از بستر رودخانه ها و به خصوص رودخانه های دارای جریان آب دائمی روز بروز افزایش یافته و با اینکه برداشت شن و ماسه در توسعه اقتصادی نواحی جغرافیایی نقش به ظاهر مناسبی دارد اما انجام این عملیات از بستر رودخانه ها پیامدهای زیست محیطی غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد.
در گیلان بیش از 40 رودخانه جریان دارد که بستر این رودها عمدتا در مسیر دره‌ های کوهستانی و کوهپایه‌ای پوشیده از جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته و حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ این استان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب سرچشمه می‌گیرند ، به وسیله تالاب بین المللی انزلی و یا به صورت مستقیم ، به دریای خزر می ریزد.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7471/6070

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.