به گزارش خبرنگار ایرنا عبدالمحمد زاهدی شامگاه چهارشنبه در جلسه طرح مدیریت جامع حوضه های آبخیز استان در سنندج افزود: باید طبق این طرح در داخل کشور و استان، مجموعه محیط زیست را خوب مدیریت کنیم و آن را مبنای برای برنامه ریزی های آینده قرار دهیم.
وی با بیان اینکه طرح مدیریت آبخیزداری در واقع همان آمایش سرزمینی است که جزئی نگر شده است گفت: در این طرح، مدیریت و مطالعه از حالت کلی خارج و به جزئیات بیشتر پرداخته خواهد شد.
وی اظهار کرد: باید منطقه را خوب بشناسیم، اهداف را مشخص کنیم و فعالیت ها را در راستای این طرح به پیش ببریم تا مشکلات زیست محیطی بیش از این گسترش نیابد.
زاهدی با بیان اینکه جهان و کشور در آینده با چالش و بحران آب مواجه خواهد شد ادامه داد: اگر مدیریت یکپارچه ای را در کشور و استان اجرا کنیم و در عمل هماهنگی های لازم در حوزه های مختلف صورت گیرد، می توانیم چالش آب را در آینده مدیریت کنیم.
زاهدی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی نیز یک سند بالادستی است افزود: در برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم باید مردم و منافع آنان را نیز مد نظر قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه کردستان تنها استانی است که از هیچ حوضه ای آب وارد سرزمین آن نمی شود اضافه کرد: با این وجود، این استان، عمده آب استان های همسایه را تامین می کند که نشان از ظرفیت و بخشندگی بالای این منطقه دارد.
استاندار کردستان با اشاره به انتخاب حوزه دزلی به عنوان اولین پایلوت آبخیزداری استان بیان کرد: باید تحقیقات لازم را در این منطقه انجام داد، اقتضای این محل را مدنظر داشت و از کارها و تجربیات مردم منطقه نیز برای بهتر پیش بردن این طرح، بهره گرفت.
وی گفت: بهتر است جدا از حوضه دزلی، مناطقی مانند دشت قروه را که با مشکلات عمده ای در حوضه آب مواجه است در پایلوت طرح مدیریت جامع آبخیر قرار دهیم.
حوضه آبخیز عرصه‌ای است که روان آب ناشی از بارش بر روی آن توسط آبراهه‌ها جمع‌آوری و به یک خروجی نظیر رودخانه، آب انباشت، تالاب، دریاچه و دریا هدایت می‌شود.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.