ساسان اکبری پور غروب سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس گزارشات مردمی در خصوص برداشت غیر مجاز شن و ماسه از رودخانه 'خرشتم ' شهرستان املش ، یگان حفاظت محیط زیست دراسرع وقت درمحل مورد نظر حضور یافت.
وی افزود: متاسفانه پیمانکار یکی از شرکت های خصوصی با وجود داشتن مجوز از محیط زیست ، اقدام به برداشت بیش از حد مجاز و تخریب بخشی از رودخانه کرده بود .
اکبری پور خاطرنشان کرد: پس از ثبت تخلفات پیمانکار خاطی ، علاوه بر صدور اخطار کتبی زیست محیطی ، رونوشتی از آن اخطار نیز به فرمانداری و دادستانی املش ارسال و در صورت تکرار تخلف ، برخورد شدید تری اعمال خواهد شد .
وی متذکر شد: پیمانکاران و حتی کسانی که مجوز برداشت شن و ماسه را اخذ کرده اند نیز باید مواردی همچون عدم تغییر مکان تخلیه و رعایت میزان حجم برداشت را در دستور کار خود قرار دهند.
اکبری پور یادآور شد : خوشبختانه با حساسیت ایجاد شده توسط رسانه ها ، مردم با تماس های مختلف و ارائه گزارش های تخلف ، کمک بسیاری به این یگان شده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان با اشاره به انجام پایش معادن و کارگاه های برداشت شن و ماسه از چابکسر تا آستارا گفت: مردم می توانند درصورت برخورد با تخلفاتی از این دست ، با ارسال پیامک به سامانه پیامکی 1540 محیط زیست را در برخورد با هرگونه برداشت غیر مجاز و تخریب بستر و حریم رودخانه ها یاری کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، افزایش رشد جمعیت شهر نشینی و به تبع آن رشد فیزیکی شهرها ، استفاده از شن و ماسه را به منظور توسعه فیزیکی شهرها با اهداف مختلف در پی داشته بطوریکه می توان گفت شن و ماسه نقش عمده ای در احداث ساختمان ها و پروژه های عمرانی دارد .
به دلیل ارزش بالای شن و ماسه رود خانه ها ، پدیده استخراج آن از بستر رودخانه ها و به خصوص رودخانه های دارای جریان آب دائمی روز بروز افزایش یافته و با اینکه برداشت شن و ماسه در توسعه اقتصادی نواحی جغرافیایی نقش به ظاهر مناسبی دارد اما انجام این عملیات از بستر رودخانه ها پیامدهای زیست محیطی غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد .
در گیلان بیش از 40 رودخانه جریان دارد که بستر این رودها عمدتا در مسیر دره‌ های کوهستانی و کوهپایه‌ای پوشیده از جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته و حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ این استان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب سرچشمه می‌گیرند ، به وسیله تالاب بین المللی انزلی و یا به صورت مستقیم ، به دریای خزر می ریزد.
خبرنگار:رضا اکبری **انتشار : نصراله ابراهیمی
7471/6070

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.